Τετάρτη, 18 Μαΐου 2016

Οι κάτοικοι του με βάση τα δεδομένα των οθωμανικών φορολογικών κατάστιχων από το 1478 μέχρι το 1568καταγράφονται ως καρβουνιάρηδες του μεταλλείου των Σιδηροκαυσίων.
Για την υπηρεσία τους αυτή ήταν ασύδοτοι από τους έκτακτους φόρους.
Ένα τμήμα των κατοίκων του χωριού ήταν στα 1527 και 1568 γερακάρηδες. Και αυτοί ήταν ασύδοτοι από τους έκτακτους φόρους.


Παρακάτω παρουσιάζεται ο σχετικός πίνακας απογραφής. Με αστερίσκο (*) σημαίνονται οι γερακάρηδες:






Στα πρώτα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας παρατηρείται μία ραγδαία αύξηση πληθυσμού στην ελληνική περιφέρεια αποτέλεσμα της Pax Ottomanica και του τέλους των συγκρούσεων και πολέμων με συνεπεία την δημιουργία και ανάπτυξη στην ελληνική ύπαιθρο πολλών χωριών .
.
Στην περιοχή την δική μας έχουμε τα εξής : 
  1. Η Ραλιγόβα, μετέπειτα Αρναία το 1928, στο κατάστιχο του 1478 καταχωρείται ως καλλιεργήσιμη γη του Παλαιοχωρίου και δεν είχε κατοίκους. Μεταξύ του 1478 και 1519 εξελίχθηκε σε χριστιανικό χωριό.
  2. Αναφέρεται επίσης κοντά στο Παλαιοχώρι το (τούρκικα) Yenikoy ή (σλάβικα) Novoselo, μετετέπειτα το αντίστοιχο στην ελληνική Νεοχώρι Χαλκιδικής από τον 19ο αιώνα, το οποίο πιθανώς να ιδρύθηκε κατά την οθωμανική περίοδο πριν το 1519 και ονομάστηκε έτσυ σε αντιδιαστολή με το γειτονικό Παλαιοχώρι.
Επίσης στα Οθωμανικά κατάστιχα (τεφτέρια) καταχωρούνται και άλλες εκτάσεις στην γεωγραφική περιοχή του Παλαιοχωρίου.

Πηγή : Κολοβός Α. Ηλίας, Χωρικοί και μοναχοί στην Οθωμανική Χαλκιδική, 15ος - 16ος αιώνας, διδακτορική διατριβή, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, 2000
.
Σημείωση : Διαβάζουμε σε μελέτες ότι τα Σιδηροκαύσια από το 1530 περίπου αφότου ο Σουλεϊμάν Α΄ (1520 – 1566) είχε αναδιοργανώσει τα μεταλλεία, γνωρίζουν ακμή και ο συνοικισμός μεγαλώνει γοργά.
Το ίδιο διάστημα παρατηρούνται μεγάλες μετακινήσεις πληθυσμών στο οθωμανικό κράτος. Μεταναστευτικό ρεύμα ξεχύνεται από τα Άγραφα και τη βόρεια Ήπειρο προς την περιοχή της Θεσσαλονίκης, τη Μακεδονία, αλλά και τις βορειότερες χώρες της βαλκανικής. Παράλληλα έχουμε και την εισροή ξένου πληθυσμιακά στοιχείου προς τα Μαντεμοχώρια.

Στην επίσημη οθωμανική απογραφή του 1530 για το Παλαιοχώρι έχουμε τα εξής :


Στο οθωμανικό φορολογικό τεφτέρι ΤΤ723 όπου αναφέρονται τα Μετόχια του Αγίου Όρους κατά το 1568 έχουμε στο Παλαιοχώρι Μετόχι-λιβάδι των κάτωθι Αγιορείτικων μονών :


ΑΓΙΟΥ ΠΑΥΛΟΥ
ΒΑΤΟΠΕΔΙΟΥ
ΔΟΧΕΙΑΡΊΟΥ
ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ
ΖΩΓΡΑΦΟΥ
ΙΒΗΡΩΝ
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ
ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ
ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ
ΣΙΜΩΝΟΠΕΤΡΑ



Στίς 24 Ιουνίου 1682 υπάρχει αφιέρωση χωραφιού στην Μονή Ξηροποτάμου στα Πινακαρια από τον Στόϊκο. Υπογράφουν οι κάτοικοι του Παλαιοχωρίου Στέργιος, Ζαφείρης , Γιοβάννης , Γεωργός και Γεώργιος.
.
Στα επόμενα χρόνια βλέπουμε μια συρρίκνωση της πληθυσμιακής εξέλιξης του χωριού μας  :



Ναχιγιές Σιδηροκαύσια-Sidrekapsi στα 1695Σιδηροκαύσια : 7? , Ίσβορος (Στρατονίκη) : 18
Ιερισσός : 13 , Γομάτι : 16 , Ρεβενίκια (Μεγάλη Παναγία) : 24
Παλαιοχώρι : 9Βαρβάρα : 6 , Μόδι : 6 , Στανός : 6 , Λιαρίγκοβη (Αρναία) : 26
Χωρούδα : 6 , Νεοχώρι (Yeniköy) : 6
πηγή : κώδικας 2 Ιεροδικείου Θεσσαλονίκης . Ο φόρος αντιστοιχεί μάλλον σε καντάρια. Κάθε καντάρι = 56 κιλά
.
Κατά τον 18ο αιω. υπάρχουν αρκετά πωλητήρια λιβαδιών (5 λιβάδια) στην γεωγραφική περιοχή του Παλαιοχωρίου (Μονή Ξηροποτάμου). Αναφέρονται οι κάτοικοι γέρο-Στρούμος,  Μάρκου,Γιόβου, Νικόλας Σαμαράς,Γιόβος του Πέτρου, Ιατρός, Νικόλας του Στρατήκι, Χρήστος του Σιμώνη, Αγοραστός Γερακάρης , Αντρώνης Γερακάρης, Θεόδωρος Γερακάρης , Καζαντζής Γιάννος και Μουσταφάς

Το 1726 υπάρχει ομολογία μαστόρων για οικοδομικές εργασίες στη Μονή Ξηροποτάμου όπου αναφέρονται ονόματα και επίθετα που υπάρχουν έως και σήμερα στο Παλαιοχώρι δηλ. Μάστρο-Αντρώνης , Μάστρο- Ιωάννης και οι Μάνθος , Κώστας και Δήμος

Ο γερμανός περιηγητής Richard Pocock, που πέρασε από εδώ το 1740-42, το αναφέρει σαν μεγάλο κεφαλοχώρι σε χάρτη της Χαλκιδικής, που υπάρχει στην έκδοση των περιηγήσεών του (Λονδίνο, 1755).



 Χωριά που ανήκαν στο χάσι του Λόγγου / Kura-ı has Longoz
Πολύγυρος, Συκιά, Σιποτνίκια, Τοπλίκια, Καγιατζίκι, Παρθενώνας, Παλαιοχώρ, Ορμύλια, Τσιφλίκι Λαγκαδά, Άγιος Μάμας, Νικήτη, Επανομή, Ζουμπάτες, Κλισαλί (Προφήτης Λαγκαδά), Μεγάλο Καραμπουρνού  (Αγγελοχώρι), Μικρό Καραμπουρνού (Κερασιά) (Oι παραπάνω φωτογραφίες προέρχονται από κώδικες του Ιεροδικείου Θεσσαλονίκης Πηγή: Ν. Π"οικονόμου)
Παλαιοχώρι, Χασιά του Λόγγου : https://moyzas.blogspot.gr/2018/04/blog-post_99.html

Στις 10 Μαρτίου 1747 υπάρχει συμφωνία Ζηζηλιωτών μαστόρων με τη Μονή Ξηροποτάμου αναφέρονται οι Νέκος , Δήμος , Ράϊκος και Νικόλας

Σε χάρτη του 1780 αποτυπώνεται το Paleo-chori και νότια του Ruiny (Ερείπια) ,  νοτιότερα Hier(h)in (ελάτε εδώ?) και Riviere (ποτάμι-ρέμα), δυτικά δύο Grand Village (Μεγάλα Χωριά) και το βουνό Long Salomon (Μακρύς Σολομον?)
https://moyzas.blogspot.com/2018/06/carte-du-sud-est-de-la-chalcidique-avec.html


Το 1793 πέρασε από το Παλαιοχώρι ο γάλλος πρόξενος στην Θεσσαλονίκη Espirit m. Cuisinery. Στο Voyage dans la Makedonie περιγράφει έναν δυναμικό οικισμό. Και κλείνει την τρισέλιδη αναφορά του στο Παλαιοχώρι και στον Παλαιοχωρινό ο οποίος τον φιλοξένησε με την ιστορική ρήση «[...]με μεγάλη μου λύπη αποχωρίστηκα από αυτόν τον Έλληνα κάτοικο σίγουρα της αρχαίας αυτής Χαλκιδικής [...]».



 
.

Tο Παλαιοχώρι αναφέρεται σε έγγραφα της μονής Βατοπεδίου του 1795 μ.Χ., στα οποία φαίνεται ότι Παλαιοχωρινοί δανείζουν χρήματα στη μονή, δείγμα της ευμάρειάς τους.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου