Πέμπτη 5 Απριλίου 2018


Ὅσο εἶν’ ὁ κλέφτης ζωντανός, Τοῦρκο δὲν προσκυνάει
κι ἂν πέση τὸ κεφάλι του δὲν μπαίνει σὲ ταγάρι˙
τὸ παίρνουν οἱ σταυραετοὶ νὰ θρέψουν τὰ παιδιά τους,
νὰ κάμουν πήχη τὸ φτερὸ καὶ πιθαμὴ τὸ νύχι.
Δημοτικὸν
Απὸ τὴν ἐθνικὴ ἱστορία τίποτα δὲ θάχωμε νιώσει, ἂν δὲν καθαρίσωμε καλά, ὅτι τριάντα αἰώνων πολιτισμός, κληρονομιὰ ὑποσυνείδητη, ἀλλὰ πάντα ζωντανὴ μέσα στὸν ῞Ελληνα, οὔτε τὸν κούρασε, οὔτε τὸν ἀρρώστησε τόσο ποὺ νὰ χάση τὴν πολεμικὴ ἀρετή˙ὅτι αὐτός, ὁ ναυτικὸς κι ὁ ἔμπορος, ὁ ἥμερος φίλος τῆς ἡσυχίας, εἶναι σύγχρονα λαὸς φωτιᾶς, ἱκανὸς νὰ δείξη, ὅταν ἱστορικές περιστάσεις τὸ καλοῦν, στρατιωτικὰ προτερήματα, ὅσα οὔτε οἱ πιὸ φημισμένοι πολεμικοὶ λαοί.
Εἶναι ἀπὸ τὰ πιὸ διδαχτικὰ τὸ ἱστορικὸ θέαμα τῶν Ἑλλήνων ποὺ μετὰ τὸ πρῶτο μούδιασμα τοῦ πόνου ἀπὸ τὸ τρομερὸ χτύπημα, ποὺ κατάφερε ὁ κατακτητὴς στὸ ἐθνικὸ σῶμα, συγκεντρώνονται στὸν ἑαυτό τους κι εὐθὺς ἀπὸ τὴν ἄλλη μέρα, βρίσκουν, χαράζουν καὶ περπατοῦν τὸ δρόμο τῆς σωτηρίας. Εἶναι βαθιὰ συγκινητικὸ νὰ βλέπη κανένας ἀναμεσα κι ἀπ’ αὐτὰ μακάρι τὰ κουρελάκια, ποὺ μᾶς δίνουν γιὰ πληροφορίες μελέτες σύντομες καὶ ἀτελέστατες,πὼς ὁ ἀποκεφαλισμένος Ἑλληνικὸς λαός, σπρωγμένος μόνο ἀπὸ τὸ ἀλάθευτο ἔνστικτό του, δουλεύει τὸ μέταλλο καὶ μ’ ὑπομονὴ ἀφάνταστη φτιάνει μέρα μὲ τὴν ἡμέρα καὶ στιγμὴ μὲ τὴ στιγμὴ τὸ ἐργαλεῖο, ποὺ θὰ συντρίψη τὶς βαριὲς ἀλυσίδες του.
Αὐτὸ εἶναι ἡ κλεφτουργιά. Στρατός, ποὺ ὀργανώνει, γυμνάζει καὶ διευθύνει ὁλομόναχο τὸ λαϊκὸ ἔνστικτο. Οἱ πιὸ ζωντανοὶ ξεκόβουν ἀπὸ τὴ μάζα τῶν ραγιάδων. Ἀκριβό του ὅνειρο, μὸνη φροντίδα, μὰ καὶ πόρος ζωῆς, γίνεται τὸ ντουφέκι καὶ τὸ σπαθί. Εἴδηση δὲν εἶχε κανένας ἀπ’ αὐτοὺς ἀπ’ Ἑλληνικὴ ἱστορία καὶ κόσμο ἀρχαῖο.
Μαζὶ ὅμως μὲ τὴν ἀνάγκη νὰ ζοῦν ἀποτραβηγμένοι φουντωσε σ’ αὐτοὺς ἀγάπη βαθύτατη τοῦ φυσικοῦ κόσμου. Στὰ βουνά, τὰ ἐλάτια,τὶς κρυσταλλένιες πηγές, ξύπνησε καὶ ξανακαινούργιεψε τὸ κοιμισμένο παλαιότατο καὶ γνήσιο πνεῦμα τῆς φυλῆς.
Κανενὸς ἄλλου λαοῦ τὰ τραγούδια δὲν ἐκφράζουν μὲ ὅμοια ἀλήθεια χάρη, ἀλλὰ κι ἐπιμονή, φυσιολατρικὸ αἴσθημα τόσο ζωντανό, σὰν τὰ κλέφτικα τῶν ῾Ελλήνων. Ἀγγίζουν τὴν εἰδωλολατρικὴ ἔκσταση,τόσο διάφορη ἀπὸ τὴ χριστιανικὴ καὶ τόσο περίεργη γιὰ ψυχὲς χθεσινῶν παιδιῶν τοῦ Βυζαντίου. Γέρνοντας ἀπὸ σκληρὴ ἀνάγκη στὴν πλατιὰν ἀγκάλη τῆς αἰώνιας μάνας, ἔπαιρναν ἀνεπίγνωστα,μὰ καθημερινὰ,τὸ μεγάλο μάθημα μιᾶς ἀπόλυτης καὶ τρομερῆς ἐλευθερίας – τὸ δριμὺ γιατρικό, ποὺ χρειαζόταν στὴν ἀρρώστια τους.
Καὶ ἂν Λαμπρή, τ’ Ἁι-Γιωργιοῦ ἢ ἄλλη καλοκαιριάτικη γιορτὴ ἀνέβαινες στὰ ὀρεινὰ χωριά, στὰ μοναστήρια, ἢ ἀκόμα ψηλότερα στ’ ἀπάτητα λημέρια, θάβλεπες ἀναστημένη ἄξαφνα τὴν ἀρχαία Ἑλλάδα- κι ἂς μὴν εἶχαν ἀκούσει νὰ μιλοῦν ποτὲ γι’ αὐτὴ – στοὺς λεβέντες τῆς κλεφτουργιᾶς, ποὺ παράβγαιναν στὸ λιθάρι, στὸ πήδημα, στὸ τρέξιμο, στὶς ἀμάδες. Αὐτὰ τ’ ἀθλητικὰ παιγνίδια ξανάπαιρναν τὴν παλιὰ σημασία τους. Ξανάδεναν τὴν ἀρχαία λαμπρὴ παράδοση τῆς φυσικῆς ἀγωγῆς.
Δὲν ὑπῆρχε οὔτε ἡλικία, ποὺ νὰ ἐξαιρῆται. Αὐτὸς ὁ ἴδιος ὁ Κολοκοτρώνης, περασμένα τα πενήντα του, στὴ Μάνη,ἑτοιμάζοντας τὴν ᾽Επανάσταση, γύμναζε τὸ κορμί του ὅσες ὧρες ἄδειαζε. Ὁ κατάσκοπος, ποὺ εἶχαν οἱ Τοῦρκοι στείλει νά παρατηρήση τὰ κινήματά του,γύρισε καὶ τοὺς εἶπε:
-Βρῆκα ἕνα γέρο ἥσυχο, πούπαιζε τὶς ἀμάδες.
Σὰν τὸ σκυλί, ποὺ ὅταν ἀρρωστήση, πάει μονάχο μὲ τὴ μυρουδιὰ καὶ βρίσκει τὴν « ἀγριάδα », ποὺ χρειάζεται νὰ γιατρευτῆ, τὸ λαϊκὸ ἔνστικτο ξανασήκωνε τὴν ἀξία τῆς ρώμης: Κορμὶ πρῶτα! Ἡ ἐλευθερία θέλει ἄντρες ἀτσαλένιους, δὲν πάει μὲ τοὺς κακομοίρηδες.Οἱ σωματικὲς ἀρετὲς καλλιεργημένες ἀπὸ γενιὰ σὲ γενιὰ ἔφτασαν σ’ ἀπίστευτα ὅρια. Πήδαγαν μ’ ἕνα πήδημα ἄλογα στὴν ἀράδα.῎Εφταναν στὸ τρέξιμο ἄτια, ποὺ κάλπαζαν.
Καὶ κανένας ποτὲ στρατὸς τοῦ κόσμου δὲν εἶχε βαθμοφόρους γυμνασμένους στ’ ἄρματα,ὅσο ἡ κλεφτουργιά. ῾Η ἀξιοσύνη τους στὸ σπαθὶ,σήμερα φαίνεται παραμύθι. Μὲ μιὰ μοναχὴ ἀστραπὴ γιαταγανιοῦ χώριζαν τὸ κεφάλι τοῦ σφαχτοῦ ἀπὸ τὸ κορμί του. Κι οἱ πιὸ καλοὶ μάλιστα, χωρὶς νὰ κουνήσουν διόλου τὸ ἄλλο σῶμα. Μὲ μιὰ καὶ μόνη γιαταγανιά,χώριζαν καὶ τὸ σφαχτάρι στὰ δυό, ἀπὸ τὸν ὦμο στὰ μεριά……
Καὶ στὸ ντουφέκι ἔγιναν τόσο ἄξιοι, ποὺ ἦταν συνηθισμένο παιγνιδάκι νὰ μᾶς περνοῦν τὸ βόλι ἀπὸ δαχτυλίδι.
Αὐτὸς ὁ στρατὸς εἶχε τὶς περιφέρειές του καὶ τ’ ἀρχηγεῖα του,τὰ καπετανάτα του, σύμφωνα μ’ ἕνα σύστημα διαδοχής, ποὺ ἦταν καὶ κληρονομιὰ καὶ βραβεῖο στὸν πιὸ ἄξιο. Τὸ « καπετανάτο » ἦταν κληρονομικό, σπάνια ἔβγαινε ἀπὸ τὴν οἰκογένεια. Μονάχα ποὺ δὲν κληρονομοῦσε, τὴν ἀρχηγία ὁ πρωτότοκος, μὰ ὁ πιὸ ἄξιος. Ἔτσι παρουσιάστηκε αὐτὸ τὸ μοναδικό, καὶ πρωτάκουστο, λαὸς δουλωμένος ν’ ἀναδείξη μέσα στὴ σκλαβιά του στρατιωτικὲς οἰκογένειες μὲ παράδοση τῶν ἀρμάτων καὶ τῆς φυσικῆς τακτικῆς, ποὺ οἱ ρίζες τους χάνονταν πολλὲς φορὲς ἕξι κι ἑφτὰ γενιὲς πίσω!
Εἶχε ἀκόμα ὁ στρατὸς αὐτὸς, που ξεπήδησε ἀπὸ ἀπὸ τὰ σπλάχνα τῶν ραγιάδων, τὴν ἱεραρχία του καὶ τοὺς βαθμούς του, τὸν καπετάνιο, τὸν ὑπαρχηγὸ ἢ τὸ πρωτοπαλίκαρο, πρώτη, δεύτερη,τρίτη τάξη, κλέφτες· καὶ τέλος τοὺς μαθητευόμενου ἢ ψυχογιούς.
Εἶχε τοὺς ἄγραφους, ὅμως αὐστηροὺς κανονισμούς του˙ ποινές, ὅπως τὸ κούρεμα, για ἐξευτελισμό, τὸ διώξιμο ἀπὸ τὸ σῶμα κι αὐτὸν τὸ θάνατο˙ εἶχε τὰ βραβεῖα του, διάκριση στὴ μοιρασιὰ τοῦ πλιάτσικου καὶ δῶρα. Τὸ σέβας στὴ γυναίκα ἦταν νόμος…
Μάχη καὶ θάνατος ἦταν τὸ καθημερινὸ γυμνάσιο αὐτοῦ τοῦ στρατοῦ. Καὶ « καλὸ βόλι » εὐχὴ συνηθισμένη, ὅταν ἔπιναν τὸ κρασί τους.
῞Οταν ἔπαιρναν νὰ λιώσουν τὰ χιόνια, ὅταν πρασίνιζε τὸ χορτάρι καὶ τὰ « μάτια » τῶν κλαριῶν ἄνοιγαν χαρούμενα στὸ φῶς κι ἡ φύση στολιζόταν μὲ τὰ αἰώνια νιάτα της, σὰν τὰ ὄρνια καὶ σὰν τ’ ἀγρίμια, ποὺ νιώθουν τὴ « θέρμη τῶν ὀνύχων τους », ὅπως λέει ὁ ποιητής, ὁρμοῦσαν στὸν ἐχθρό. Ἀναβε τὸ ντουφεκίδι. ῾Ο τοῦρκος μποροῦσε νὰ στρατοπεδεύση στὴ Βιέννη… Ὁ Σουλτάνος, μποροῦσε νὰ λέγεται «μέγιστος τῶν βασιλέων καὶ ὑπέρτατος τῶν μοναρχῶν τοῦ αἰώνα, κύριος στὶς δυὸ στεριὲς καὶ τὶς δυὸ θάλασσες, αὐτοκράτορας στὶς δυὸ Ἀνατολὲς καὶ τὶς δυὸ Δύσεις, θεράποντας στὶς δυὸ ἱερὲς πόλεις, ὀφθαλμὸς τῶν θνητῶν καὶ κόρη πάσης ὑφηλίου, κύριος τῆς ἀσφάλειας τῶν κατοίκων τῆς οἰκουμένης καὶ τῆς ἡσυχίας τῆς καρδιᾶς τῶν ἀπογόνων τοῦ Ἀδάμ, τροπαιοῦχος καὶ νικητὴς μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Ὑψίστου, μεγαλειότατος, φοβερώτατος καὶ κραταιότατος». Αὐτὰ ὅλα καὶ τὸ στρατό του καὶ τὴν ἀρμάδα του, οἱ κλέφτες τάγραφαν στὰ παλιά τους τὰ γουρουνοτσάρουχα. Μέσα σ’ αὐτὲς τὶς πολιτεῖες ἔσπερναν μερικὲς φορὲς τὸν τρόμο. Καὶ κάτω ἀπὸ τὴ μύτητῶν πασάδων τιμωροῦσαν, χτυποῦσαν, καίγανε, ἁρπάζανε.
Σπῦρος Μελᾶς
« Ὁ Γέρος τοῦ Μωριᾶ » τόμ. Α΄
ΠΗΓΗ: Νεοελληνικά Ἀναγνώσματα ΣΤ’ Γυμνασίου (1947)

Τετάρτη 4 Απριλίου 2018

"Θεέ μου έχεις πολλά παράπονα από μένα, αλλά προσπάθησα να σε αγαπήσω"

Δευτέρα 2 Απριλίου 2018

Μέσα σέ κλίμα βαθείας κατανύξεως καί ψυχικής ανατάσεως διεξήχθησαν αι ιεραί ακολουθίαι τής αγίας καί Μεγάλης Εβδομάδος καί τής Λαμπροφόρου Αναστάσεως εις τόν Ι. Ν. Παμμεγίστων Ταξιαρχών τής μεγαλωνύμου κωμοπόλεως Παλαιοχωρίου Χαλκιδικής.
Πανθομολογούμενον είναι τό γεγονός ότι ο ως άνω Ιερός Ναός συγκεντρώνει εκτός τών τής κωμοπόλεως Χριστιανών καί πλήθος εκ τής ευρυτέρας περιοχής, διά νά συμμετάσχουν εις τάς ιεράς ακολουθίας τών μεγάλων εορτών, λόγω τής ιεροπαραδοσιακής τελέσεως αυτών εκ πάσης επόψεως.

Πάσχα Παλαιοχώρι Χαλκιδικής

By: Romfea Praktoreio

Πολλοί προσπάθησαν να το αντιγράψουν ...
Πολλοί ήταν εκείνοι που το μελέτησαν ...
Πολλά τα νέα στοιχεία ...
Πολλά τα θέματα που πραγματεύεται ...
Πολύς ο κόπος ...
Αρκετοί θα το βρήκαν και ενδιαφέρον ...
Ένα είναι σίγουρο, μετά από αυτή την καταγραφεί η ιστορία της περιοχής αντιμετωπίζεται με άλλη οπτική ...
Χωράνε βελτιώσεις και προσθήκες ...
Στόχος να γίνει εκτός από ηλεκτρονικό βιβλίο και σε χαρτί ...
Σας ευχαριστώ που το διαβάζετε και το ξανασερβίρετε με τα δικά σας λόγια ...
Δείχνει πόσο καλό είναι !!!

στην Αρχή ήταν ως http://www.palaiochori.com/

μετά έγινε www.palaiochori.gr 

και σίγουρα θα μείνει ως https://moyzas.blogspot.gr/  

και που ξέρετε 

μπορεί και να προκύψει και με άλλο όνομα ...

✒ Παράκληση για Σεβασμό στον Κόπο μου: 
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών που περιέχουν τα άρθρα (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το palaiochori.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος


*********************************************************************

Φίλες και Φίλοι ,             
    Σήμερα είναι μία μεγάλη μέρα για εμένα , το Διοικητικό Συμβούλιο , τους συνεργάτες και πάνω από όλα για τους αθλητές του Αθλητικού Ομίλου Παλαιοχωρίου.
       Μετά από 5 χρόνια (2008) συνεχούς , ποιοτικής και σε υψηλό επίπεδο από κάθε άποψη αγωνιστικής παρουσίας στα αθλητικά δρώμενα της Χαλκιδικής δημιουργούμε και ανακοινώνουμε στους κατοίκους του χωριού μας την ενεργή πλέον παρουσία μας στο Διαδίκτυο (internet) με όνομα φυσικά τι άλλο παρά μόνο Παλαιοχώρι (en. Palaiochori) . 
    Το διαδικτυακό όνομα που επιλέξαμε είναι το  www.palaiochori.com   το οποίο έχει  την διεθνή κατάληξη .com υποδηλώνοντας την διεθνή ηλεκτρονική πλέον παρουσία μας.  
    Το ίδιο άλλωστε είχαμε πράξει και πριν πέντε χρόνια (2003) όταν σοφά και τότε επιλέξαμε το όνομα του χωριού μας Παλαιοχώρι για όνομα του Συλλόγου μας με την προσθήκη σε αυτό : 
α) την λέξη Όμιλος , υποδηλώνοντας με αυτό τον τρόπο ότι είμαστε μία ομάδα ανθρώπων που έχουν κοινά ενδιαφέροντα και 
β) την λέξη Αθλητικός , υποδηλώνοντας ότι θα έχουμε σχέση με τους αθλητές ή με τον αθλητισμό.
    Σε εποχές που το χρήμα αλλοτριώνει τα πάντα εμείς προβάλουμε τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και την αγάπη μας για το Παλαιοχώρι . Με κόπο και με μεράκι συγκεντρώσαμε εδώ και αρκετά χρόνια υλικό ανέκδοτο και άγνωστο που θα μας κάνει όλους υπερήφανους και θα τονώσει την τοπική μας συνείδηση.
        Η παρουσία στο Διαδίκτυο και η δημιουργία ενεργού Συμποσίου – Συνεδρίου (Forum-Blog) από τον χώρο της ιστοσελίδας ανοίγει ένα νέο δρόμο επικοινωνίας σε όλους του Παλαιοχωρινούς και τα μέλη του Ομίλου μας που λόγο της έντονης αστυφιλίας οδηγήθηκαν μακριά από το τόπο που λατρεύουν .
         Οι λόγοι που οδηγούν στην έντονη εσωτερική αστυφιλία είναι:
               -    η έλλειψη εργασίας και το φάσμα της ανεργίας που δημιουργεί αυτό στους κατοίκους και ιδιαίτερα στους νέους του χωριού μας (απογραφή 1991 κάτοικοι 1620 , απογραφή 2001 κάτοικοι 1507 διαφορά σε 10 χρόνια 113 κάτοικοι ποσοστό μείωσης κοντά στο 15%) καθώς επίσης ,
               -    το τριτοκοσμικό παλαιών εποχών οδικό δίκτυο που οδηγεί από το Παλαιοχώρι στην Θεσσαλονίκη ή τον Πολύγυρο και αντίστροφα ,
Προσθέτοντας επιπλέον και την ανυπαρξία στοιχειωδών αθλητικών υποδομών νομίζω ότι ξετυλίγονται μπροστά μας τα πιο δύσκολα κεφάλαια για το χωριό μας . Τα παραπάνω όμως καθιστούν αναγκαία και σημαντική την ενεργή παρουσία του Α.Ο.Π. στο Παλαιοχώρι .  
    Εδώ και πέντε χρόνια ο Όμιλος έχει δημιουργήσει και συντηρεί τμήματα ανδρικό , παιδικό και από την φετινή χρονιά εφηβικό . Ενώ όμως πρωταγωνιστεί στα καλαθοσφαιρικά πεπραγμένα της Χαλκιδικής , παρ΄ όλα αυτά ταλαιπωρείται .
    Ταλαιπωρείται γιατί δεν υπάρχει ούτε ένα πραγματικό γήπεδο για την καλλιέργεια και ανάπτυξη του αθλήματος της καλαθοσφαίρισης στο χωριό μας . Ο βαρύς και μακρύς χειμώνας , το πολύ κρύο που επικρατεί στο Παλαιοχώρι δεν έδωσε πότε το έναυσμα σε κανένα τοπικό ή εξωτερικό παράγοντα εξουσίας στο να ζητήσει πόσο πιο πολύ να κατασκευάσει ένα ΚΛΕΙΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΟ !!! Στα πέντε χρόνια παρουσίας του Ομίλου μας δώσαμε 2 φορές μελέτη κατασκευής στους αρμοδίους , την μία φορά μάλιστα μιλήσανε κάποιοι ότι θα γίνει σχολικό κλειστό στο Γυμνάσιο (όλα πρέπει κάπου να τα στριμώχνουμε !!!) άλλα όπως και εσείς βλέπετε μόνο “οι μέρες περνούν…” . 
    Ταλαιπωρείται γιατί ενώ το Παλαιοχώρι είναι γνωστό σε όλους για τον αθλητισμό του οι υποδομές είναι ανύπαρκτες και η πάγια οικονομική βοήθεια από το Δήμο μηδενική . Οι καθημερινές αγωνιστικές μετακινήσεις (προπονήσεις , αγώνες , φιλικά) έστω και μέχρι τα τρία (3) κλειστά της Αρναίας (απόσταση 5 χλμ) είναι συνεχής αιμορροούσα οικονομική πληγή. 
     Εδώ θα μου πείτε δεν υπάρχει αξιόλογο σύγχρονο γήπεδο ποδοσφαίρου με κερκίδες , χώρο στάθμευσης , αποδυτηρίων  και βοηθητικών χώρων παρά ένα περιφραγμένο χωράφι με οίκημα , αναγκασμένο λόγω κακών παλαιοτέρων επιλογών , να συνυπάρχει με το Γυμνάσιο Παλαιοχωρίου και την Εκκλησία του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη και το εκεί δραστήριο μοναστικό και φιλανθρωπικό οίκο . Άσε που η δημιουργία πάρκου Φυσικής Ιστορίας αρχίζει και θυμίζει της "Αρτας το Γεφύρι" !!!
    Επίσης πιστή στο “ νους υγιή εν σώματι υγιεί ” αναδείξαμε την παρουσία στο χωριό μας  του πασίγνωστου “Αλέξη Ζορμπα ” (Zorba the Greek). Θεωρώ όμως τραγελαφικό το γεγονός ότι όταν μαζί με τον αξιόλογο Γυναικείο Σύλλογο “η Αρετούσα” , την Διεθνή Εταιρεία Φίλων Νίκος Καζαντζάκης , το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (Ε.ΚΕ.ΒΙ.) , τους Φίλους του Λαογραφικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και Συλλόγους της Κρήτης ζητήσαμε να σωθεί-αγοραστεί  το σπίτι του πασίγνωστου σε όλους Ζορμπά στο Παλαιοχώρι και να δημιουργηθεί σε αυτό Μουσείο • κάποιοι πάλι τοπικοί άρχοντες και άλλοι ειδήμονες , με πρόσχημα την έλλειψη χρημάτων και την άγνοια του γεγονότος , προσπάθησαν να υποβαθμίσουν το γεγονός επιβάλλοντας έναν πρωτοφανή σκοταδισμό δικαιολογώντας έτσι την απραξία τους . Ούτε ακόμη ακόμη συμμετοχή σε δίκτυο πόλεων διεθνούς εμβέλειας δεν κατόρθωσαν να έχουν σε αυτό το θέμα παρ όλο που η 1η (πρώτη) συνάντηση έγινε στη Θες/νίκη και είχαν προσκληθεί έγκαιρα.
       Θα μου πείτε εδώ καταστράφηκε η ταμπέλα που δείχνει το δρόμο για το μεσοβυζαντινό κάστρο “Νέπωσι”  και δεν βρέθηκε ακόμη κανένας να την επανατοποθετήσει εμείς τι “ψάχνουμε να βρούμε..”!!!. Μάλιστα ο δρόμος που οδηγεί στο μεγαλύτερο βυζαντινό  κάστρο της Χαλκιδικής είναι εδώ και χρόνια ακόμη κατσικόδρομος . Το υστεροβυζαντινό κάστρο μάλιστα στην περιοχή “Κρανιές” είναι γεμάτο λαθρανασκαφές και οι αρμόδιοι τοπικοί φορείς ακόμη δεν το ανακαλύψανε για να βάλουνε έστω μία ταμπέλα να τονίζει την ύπαρξη του !!!
    Η ιστοσελίδα θα περιέχει όλα εκείνα τα στοιχεία (σε περίληψη βέβαια) που θα ξυπνήσουν μνήμες , θα αφυπνίσουν συνειδήσεις και θα κάνουν γνωστό το Παλαιοχώρι στο ευρύ κοινό ως ένα χωριό που άντεξε στο χρόνο σε πείσμα των καιρών και τον καιροσκόπων.
    Θα παρουσιάσουμε το Παλαιοχώρι μέσα από τις δυνατότητες που μας δίνει η κοινωνία της πληροφορίας .
     Η θεματολογία μας θα καλύπτει τα εξής πεδία :
- τον Όμιλο μας με τους Αθλητές του ,
- την διεθνή πολιτιστική αξία της ύπαρξης του Ζορμπά & του Καζαντζάκη στο χωριό μας ,
- την ιστορική συνέχεια στο πέρασμα των αιώνων του Παλαιοχωρίου , ως “μήτρα μάνα” όλων των περιμετρικά από αυτό χωριών στη Βόρεια Χαλκιδική ,
- την έντονη θρησκευτικότητα απόρροια της γειτνίασης του με το Άγιο Όρος ,
- την πλούσια λαογραφία και την απλή καθημερινή ζωή των κατοίκων του ,
- την αθλητική συνεχή και πολύπλευρη δράση των Συλλόγων που δραστηριοποιήθηκαν κατά καιρούς  και τέλος
- το τοπίο “ιδιαίτερου φυσικού κάλους” που περιβάλει το χωριό μας με την τεράστια οικολογική αξία και την παράλληλη ύπαρξη διαχρονικά εκμεταλλεύσιμων μεταλλευτικών κοιτασμάτων .
    Ενώνω τη φωνή μου μαζί με όλους εσάς , ζητάω να αγκαλιάστε και αυτή την προσπάθεια και μέσα από την συμμετοχή σας να δώσουμε ένα ηχηρό μήνυμα ότι το Παλαιοχώρι θα υπάρχει πάντα στην καρδιά μας και ότι όλοι μας είμαστε “ξυπνητοί” και δεν θέλουμε άλλο “στάχτη στα μάτια μας” !!!  
Θέλω να ευχαριστήσω στον υπέρτατο βαθμό την οικογένεια μου , τον Χρήστο , τα μέλη , τους αθλητές , τους προπονητές , τους χορηγούς μας και ιδιαιτέρως όλους αυτούς που βοήθησαν για να υλοποιηθεί αυτή η προσπάθεια . Θα ήθελα από όλους εσάς να γράψετε ότι θέλετε επώνυμα στο Συμπόσιο – Συνέδριο , να  προτείνεται τυχόν βελτιώσεις ή προσθήκες , να επικοινωνήστε μαζί μου/μας .
    Τελειώνοντας σας αφήνω να περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα μας, όπου απλόχερα παρουσιάζω το προσωπικό μου αρχείο και την πρωτότυπη έρευνα που συνεχώς θα εμπλουτίζω ...
σας αφιερώσω το ποίημα “Ιθάκη ” του Καβάφη το οποίο θα μπορέσετε να το χαρείτε στο αντίστοιχο σύνδεσμο (link) http://www.kavafis.gr/poems/content.asp?id=81 
που βρίσκεται στο τέλος της ιστοσελίδας στο θέμα με τίτλο Επικοινωνία .


    Καλό ταξίδι ,
Ρίμπας Αθ. Αστέριος     


(έτος 7 , 2013)
Τεκμηρίωση: Αυγερινός Νικόλαος

Αριθμός φύλλου 24 
Ιανουάριος - Φεβρουάριος - Μάρτιος 2013





(έτος 6 , 2012)
Τεκμηρίωση: Αυγερινός Νικόλαος

Αριθμός φύλλου 20 
Ιανουάριος - Φεβρουάριος - Μάρτιος 2012



Αριθμός φύλλου 21 
Απρίλιος - Μάϊος - Ιούνιος 2012



Αριθμός φύλλου 22 
Ιούλιος - Αύγουστος - Σεπτέμβριος 2012


Αριθμός φύλλου 23 
Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2012



(έτος 5 , 2011)
Τεκμηρίωση: Αυγερινός Νικόλαος

Αριθμός φύλλου 16 
Ιανουάριος - Φεβρουάριος - Μάρτιος 2011



Αριθμός φύλλου 17 
Απρίλιος - Μάϊος - Ιούνιος 2011



Αριθμός φύλλου 18 
Ιούλιος - Αύγουστος - Σεπτέμβριος 2011


Αριθμός φύλλου 19 
Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2011




(έτος 4 , 20010)
Τεκμηρίωση: Αυγερινός Νικόλαος

Αριθμός φύλλου 12 
Ιανουάριος - Φεβρουάριος - Μάρτιος 2010




Αριθμός φύλλου 13 
Απρίλιος - Μάϊος - Ιούνιος 2010




Αριθμός φύλλου 14 
Ιούλιος - Αύγουστος - Σεπτέμβριος 2010





Αριθμός φύλλου 15 
Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2010




(έτος 3 , 2009)
Τεκμηρίωση: Αυγερινός Νικόλαος

Αριθμός φύλλου 8 
Ιανουάριος - Φεβρουάριος - Μάρτιος 2009




Αριθμός φύλλου 9 
Απρίλιος - Μάϊος - Ιούνιος 2009




Αριθμός φύλλου 10 
Ιούλιος - Αύγουστος - Σεπτέμβριος 2009





Αριθμός φύλλου 11 
Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2009




(έτος 2 , 2008)
Τεκμηρίωση: Αυγερινός Νικόλαος

Αριθμός φύλλου 4 
Ιανουάριος - Φεβρουάριος - Μάρτιος 2008



Αριθμός φύλλου 5 
Απρίλιος - Μάϊος - Ιούνιος 2008




Αριθμός φύλλου 6 
Ιούλιος - Αύγουστος - Σεπτέμβριος 2008





Αριθμός φύλλου 7 
Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2008






O Πολιτιστικός και Φυσιολατρικός Όμιλος Παλαιοχωρίου «Το Καστέλλι» ιδρύθηκε το 2003.
Με την βοήθεια και την συμπαράσταση των κατοίκων του Παλαιοχωρίου και των απανταχού Παλαιοχωρινών κατόρθωσε να θέσει ψηλά τον πήχη του πολιτισμού και να υλοποιήσει μία σειρά από πολυσήμαντες δράσεις όπως:
ü          Η δημιουργία και λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης Παλαιοχωρίου (αριθμεί περί τους 5.000 τίτλους βιβλίων).
ü          Η δημιουργία μόνιμης έκθεσης αγροτικής, λαογραφικής και πολιτιστικής κληρονομιάς στο παλαιό πέτρινο διδακτήριο Παλαιοχωρίου.
ü          Η δημιουργία έκθεσης παλαιών φωτογραφιών του Παλαιοχωρίου.
ü          Η λειτουργία και ενημέρωση ιστοσελίδας για την ανάδειξη και προβολή του Παλαιοχωρίου και των δράσεων του Ομίλου.
ü          Η λειτουργία χορευτικών τμημάτων και τμημάτων Αγιογραφίας.
ü          Η διοργάνωση και καθιέρωση πάμπολλων και ποικίλων πολιτιστικών εκδηλώσεων (Αναβίωση ιστορικού εθίμου «Του Χαλκού τ’ αλώνι», Αγιοαθανάσια, Κούλουμα, συναυλίες παραδοσιακής μουσικής, συναντήσεις χορωδιών, ημερίδες, πεζοπορικές εξορμήσεις κλπ).
ü          Σημαντικό ήταν το εκδοτικό έργο του Ομίλου:
Ø      με την έκδοση της τριμηνιαίας εφημερίδας «ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙΝΑ ΝΕΑ» :
έτος 7ο, 2013 ->   https://moyzas.blogspot.gr/2018/04/7-2013.html  
Ø      με την έκδοση εντύπου με θέμα "Το Καστέλι" Παλαιοχωρίου Χαλκιδικής
Ø      του βιβλίου του αειμνήστου δασκάλου και πρωτεργάτη της όλης προσπάθειας  Ευσταθίου  Τσιάλη «ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ Παλαιοχωρίου Χαλκιδικής»,
Ø      των Ακολουθιών του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτου (Παρακλητικού Κανόνος και Χαιρετισμών),
Ø      φόλντερ καρτών προβολής του Παλαιοχωρίου,

Ø      θεματικών ημερολογίων, εντύπων κλπ.

Κείμενο: Αυγερινός Νικόλαος
(έτος 1 , 2007)
Τεκμηρίωση: Αυγερινός Νικόλαος

Αριθμός φύλλου 1 
Απρίλιος - Μάιος - Ιούνιος 2007



Αριθμός φύλλου 2
Ιούλιος - Αύγουστος - Σεπτέμβριος 2007


Αριθμός φύλλου 3
Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2007


Κυριακή 1 Απριλίου 2018


Πιττάκιο του Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης και Οικουμενικού Πατριαρχή κ.κ. Βαρθολομαίου του Α' ευλογεί τους κατοίκους και κατονομάζει τη συνέχεια της Ορθοδοξιάς και του "Καστελλίου " στο "Νέπωσι" με το Παλαιοχώρι.

Αναφέρει σχετικά “ ... Κείμενον ιστορικόν χωρίον , το ούτω καλούμενον Παλαιοχώριον , αποτελούν την συνέχεια του επονομαζομένου  ‘Το Θεοφύλακτον Κάστρον’ του πάλαι ποτέ ακμάσαντος Καστελλίου κατανομάσαι «Παλαιοχώριον το Θεοφύλακτο Κάστρο»  είς υπόμνησιν της Βυζαντινής αυτού ιστορίας και εις αποτίπωσιν του ‘Θεοφύλακτου’ ονόματος αυτού …..”.



Σάββατο 31 Μαρτίου 2018

©Αρχείο Δόμνας Σαμίου
http://www.domnasamiou.gr/

" από fb 
Στις 7 Φεβ 2018 22:06, ο χρήστης "Κ.Σ.Δ.Μ.
...
τα τραγούδια που η Δόμνα Σαμίου κατέγραψε στο χωριό, ίσως τη δεκαετία του 1970, είναι πέντε ....
οι καταγραφές από το Αρχείο Δόμνας Σαμίου δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν με κανέναν τρόπο για εμπορικό σκοπό. Η διάδοση και η διάσωση της δημοτικής μας μουσικής είναι ο κύριος σκοπός του Συλλόγου μας και πιστεύουμε ότι και εσείς προσωπικά αλλά και οι φορείς του χωριού, θα τα χρησιμοποιήσετε για τον ίδιο σκοπό. 
Επίσης, θα θέλαμε να σας ζητήσουμε να αναφέρετε κάθε φορά που τα χρησιμοποιείτε ότι ανήκουν στο ©Αρχείο Δόμνας Σαμίου, σαν ελάχιστη αναγνώριση της προσφοράς της αείμνηστης Δόμνας Σαμίου στη δημοτική μας μουσική παράδοση.
Με θερμούς χαιρετισμούς
Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου"

1) Του Χαλκού τ Αλώνι
?

2) Άσπρα μου Περιστέρια


3) Μια παντρεμένη με παιδί
?

4) Νανούρισμα
?

5) ?
?

Μετά από επίσκεψη μελών και των ημερίδων που διοργανώθηκαν
https://moyzas.blogspot.gr/2018/03/blog-post_20.html :
α) σε Παλαιοχώρι (24/11/2007) με συνεργασία του Γυναικείου Συλλόγου “Αρετούσα” του Παλαιοχωρίου Χαλκιδικής, του δήμου Αρναίας, του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (Ε.ΚΕ.ΒΙ.), της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων "Νίκου Καζαντζάκη" (Δ.Ε.Φ.Ν.Κ) και με την συμμετοχή των Φίλων του Λαογραφικού - Εθνολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης με ομιλητές την κα Βουγιούκα Αθηνά, τον κ. Γουνελά Δημήτριο, την κα Ιεραπετριτάκη Γιούλη και Ρίμπα Α. Αστέριο
Από αριστερά προς τα δεξιά: Ιεραπετριτάκη Γιούλη, Γουνελάς Δημήτης, Βουγιούκα Αθηνά, Ρίμπας Αθ. Αστέριος



και
β)Πολύγυρο (5/1/2008) σε επιμέλεια Μιλτιάδη Μαρέτα με ομιλητές τον Γουνελά Δημήτρη, Ιεραπετριτάκη Γιούλη και Ρίμπα Αστέριο

η Διεθνής Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη έστειλε επιστολή στους Τοπικούς Φορείς για την υλοποίηση ενός: "Πολυχώρου Πολιτισμού και Μουσείο Λαογραφίας - Στέγη Μεταλλωρύχου, της Κρήτης και του Καζαντζάκη με τον διακριτικό τίτλο -Σπίτη Ζορμπά-" στο Παλαιοχώρι Χαλκιδικής




Διαβάστε επίσης https://moyzas.blogspot.com/2018/06/blog-post_87.html