Κυριακή 6 Μαΐου 2018




Από την πλευρά του, ο Γενικός Διευθυντής της ΕΔΑ ΘΕΣΣ, Λεωνίδας Μπακούρας, ανακοίνωσε πως έχει ξεκινήσει μελέτη για την επέκταση του δικτύου στον νομό Χαλκιδικής, η οποία θα παρουσιαστεί μέσα στον Ιούνιο. Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, εφόσον η μελέτη εγκριθεί από τους μετόχους της εταιρείας, εκτιμάται ότι περί τα τέλη 2019-αρχές 2020 θα γίνουν εφικτές οι πρώτες συνδέσεις κωμοπόλεων της Χαλκιδικής -όπως ο Πολύγυρος, η Ιερισσός, τα Νέα Μουδανιά, η Μεγάλη Παναγία κ.ά.- με φυσικό αέριο.

Συμπληρώνοντας, ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας, Κώστας Γιουτίκας, υπογράμμισε τη δέσμευση της ΡΑΕ «να ανοίξει την πρόσκληση για τον νομό Χαλκιδικής προκειμένου να δούμε αν υπάρχουν εταιρείες που ενδιαφέρονται».

Πηγή: http://www.voria.gr/article/thessaloniki-ton-iounio-i-meleti-gia-fisiko-aerio-sti-chalkidiki-vids


Μπαίνοντας στην Τράπεζα, ο ληστής φώναξε στους πελάτες:
- Μην κινηθείτε, τα λεφτά ανήκουν στο Κράτος! Η ζωή σας όμως ανήκει σε σας!!!
Όλοι ξάπλωσαν κάτω ήσυχα.
Αυτή η μέθοδος ονομάζεται:
"MIND CHANGING CONCEPT"
Ελληνιστί:
"ΑΛΛΑΓΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΣΚΕΨΗΣ".


Πολύγυρος Χαλκιδικής, 5 Ιανουαρίου 2008.
Δημοτικό Θέατρο Πολυγύρου.
Εκδήλωση με θέμα: Καζαντζάκης, Ζορμπάς και Χαλκιδική



Καλλιτεχνική επιμέλεια Μιλτιάδη Μαρέτα
Εναρκτήρια παρουσίαση: Ρίμπας Αθ. Αστέριος
Ομιλητές της εκδήλωσης:
- κος Χαράλαμπος-Δημήτρης Γουνελάς, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του Α.Π.Θ
- κα Γιούλη Ιεραπετριτάκη, ιστορικός – αρχαιολόγος





Σάββατο 5 Μαΐου 2018



Guillaume Delisle, Graeciae Pars Septentrionalis, 1745
Συλλογή Αγιορειτικής Χαρτοθήκης, e-E/AX1919
http://athosmaplibrary.blogspot.gr/2015/02/g-delisle-graeciae-pars-septentrionalis.html
Μια Πασκαλιά (εκδοχή Παλαιοχωρίου Χαλκιδκής)
Μια Πασκαλιά - μια Πασκαλιά - μια Πασκαλιά και μια Λαμπρή
μια ΄πίσημην ημέρα πουλάκι μ΄αμάν
μια ΄πίσημην ημέρα Αλεξαντρί μ΄
Μάνα το γιό-μάνα το γιό-μάνα το γιό της στόλιζε
στην εκκλησιά να πάει πουλάκι μ΄αμάν
να πάει να μεταλάν=βει Αλεξαντρί μ΄.
Κ΄η πρώτη ε- κ'η πρώτη ε- κ΄η πρώτη εξαδέλφη του
τον λούζει τον κτενίζει πουλάκι μ΄αμάν
τον λούζει τον κτενίζει Αλεξαντρί μ΄
Και κίνησαν - και κίνησαν - και κίνησαν και πήγαιναν
στης Εκκλησιάς την πόρτα πουλάκι μ΄αμάν
στης Εκκλησιάς υην π'ορτα Αλεξαντρί μ΄
Και σαν τους εί-καισαν τους ει- και σαν τους είδ΄η Εκκλησιά
τα κεραμίδια ρίχνει πουλάκι μ΄αμάν
τα κεραμίδια ρίχνει Αλεξαντρί μ΄
Και τ΄Άγιο Πνε-και τ΄Άγιο πνε- και τ΄Άγιο Πνεύμα έφριξε
απ΄τ΄Άγιο Βήμα πουλάκι μ΄αμάν
απ΄τ΄Άγιο Βήμα Αλεξαντρί μ΄
Γιέ μ΄και πού - γιέ μ΄και πού - γιέ μ΄και πού κολάστηκες
και δέν σου στρέχουν τ΄Άγια πουλάκι μ΄αμάν
και δεν σου στρέχουν τ΄Άγια Αλεξαντρί μ΄


Εδώ ακούτε την παραλλαγή του τραγουδιού στην Θράκη
ΑΣΠΡΑ ΜΟΥ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ (συρτό, εκδοχή Παλιοχωρίου Χαλκιδικής)
Στίχος:Α
Μουσική:Β
Άσπρα μου περιστέρια,μαύρα μου πουλιά ,- ν- εσεις παντού περνάτε κι αδιαβαίνετε .Εσεις παντου περνάτε κι αδιαβαίνετε , περάστε απ' τις αυλές μας κι απ' τα σπίτια μας.Περάστε απ' τις αυλές μας κι απ΄τα σπίτια μας,και κοντοκαρτερεσετε ,χαμηλώστε.Και κοντοκαρτερεστε ,χαμηλώστε ,να γράψω ένα γράμμα μια ψιλή γραφή.Να γράψω ένα γράμμα μια ψιλή γραφή,να στείλω στην αγάπη μ' χαιρετίσμτα.Να στείλω στην αγάπη μ' χαιρετίσματα,θέλει να καρτερέσει,θέλει να παντρευτεί.Θέλει ας καρτερέσει θέλει ας παντρευτεί,θέλει καλόγρια ας γένει να παρηγορηθεί.Εδώ στον τόπο που ρθα με παντρέψανε,με δώσανε κορασιο δώδεκα χρόνο.Με δώσανε κοράσιο δώδεκα χρόνο,μάγισσας θυγατέρα ,μάγισσας κόρη.Μαγισσας θυγατέρα ,μάγισσας κόρη,μαγευει τα καράβια και δεν έρχονται.Μαγευει τα καράβια και δεν έρχονται,με μάγεψε και μένα και δεν μπορώ να 'ρθω.Με μάγεψε και μένα και δεν μπορώ να 'ρθω, 'αμπας κινήσω μαυρα ειν΄τα ιβουνά.Άμπας κινήσω μαύρα ειν' τα ιβουνά, κι άμα γυρίσω πίσω ήλιος ξαστεριά.Λάμπουν τα μοναστήρια που τρωγα ψωμί, και οι βρυσούλες απο 'πίνα νερό.Στ' Αγιορος θε να πάω σ'ένα ψηλό ιβουνό,να στήσω μια βρησούλα με κρύγιο νερό.Για να περνούν ο κόσμος και να νίβονται ,για να περνάει η αγάπη μ' να γυαλίζεται.Για να περνάει η αγάπη μ ' να γυαλίζεται,εμένα να θυμάται να ζαλιζεται.

εδώ ακούμε μια εκτέλεση για το Άσπρά Περιστέρια:


περισσότερα Παραδοσιακά Τραγούδια της Μακεδονίας στο:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL7C6C280801C6831D

φωτο: fb Μπογάς Γεώργιος και εικονίζονται Παναιρλης Δήμητρός, Κάσσανδρος Θεοδόσης στο κέντρο ο Μήτσους Πολυζούδης και ο πιτσιρίκος μαλλον ο Παναγιώτης (σχόλιο 3)


Τον παλιό καιρό Πέρασαν 60 χρόνια και βάλε στο χωρίο είχαμε πάρα πολλά καφενεία ξεκινώ από τα παλιά συμφώνα με την ηλικία μου. Μανασσής Ζέρβας – Μπογας Δημήτριος εδώ το έπαιζα TJ Ζέρβας Δημήτριος τα πέντε ΦΦΦΦΦ Παπαγεωργίου τα καβουράκια Και απέναντι το σημερινό κέντρο υγείας μετά πάμε Παναιρλής Δημήτριος-Κάσσανδρος Θεοδόσιος-Ζέρβας Βασίλειος- Ζέρβας Γεώργιος - Μοσχόπουλος Γεώργιος - Μάνος Δημήτριος & Βέλλιος Απόστολος & Γεώργιος - Γκαγκάνης Νικόλαος - Δουρδέρης Αθανάσιος με αφοί Δημουλά - Τσουλούφης Ιωάννης του Σιώκου στη εκκλησία (σχόλιο Νο 1) και άλλα, εδώ βάζω μια τελεία τα νεώτερα τα αφήνω για τους νεότερους
Δεν ξεχνάμε και τα εξοχικά ο κήπος του Αλλάχ και του Μάνου & αφοι Βέλλιου στο σημερινό πρατήριο καυσίμων. Το ζαχαροπλαστείο Βελλιου με τα περίφημα πετειναράκια, Κολλάμε και τον μπάρμπα Νικολή από Αρναία με παγωτά ένα παγωτό ένα αυγό. Άντε και μερικά παντοπωλεία που έπαιξαν και ρόλο του καφενείου εκεί τα κοπανούσαν οι κρυφομπεκροκανάτες μακριά από τα αδιάκριτα μάτια. Δίπλα στου Δημήτρη Παναιρλή το καφενείο ήταν το παντοπωλείο Βασίλη Παναιρλή εκεί πήγαινε ταχτικά ο Μήτσιος γνώριζε τα κατατόπια και αυτοσερβιριζόταν μια μέρα μόλις τελείωσε το περιεχόμενο μπουκάλι 2,5 οκάδες λέει στο Βασίλη, “Βασίλη αυτό το κρασί σα να σικουσι μιτ του βλεπ η βασιλς και τι να δει το μπουκάλι είχε ταμπέλα ξιδ”. Ήταν και αυτά στο πρόγραμμα….
Φ΄ωτο fb Μπογάς Γεώργιος και εικονίζονται -> Κάσσανδρος Θεοδόσιος στο κέντρο.... Από δεξιά Γεώργιος Πολύζος Μπακατσιάνος Σοφία Πολύζου ( Τσιανακά ) Μαρία Καραπαναγιώτη ( Τσιανακά ) Βλάχος Δροσ. Αθανάσιος σύζυγος Αθανασίου Βλάχου Τσιούντος Κωνσταντίνος Αννα Τσιούντου 
Τα καφενεία δούλευαν όλα πολύ καλά
Οι Παλαιοχωρινοι επενδύαμε στη διασκέδαση μας έλεγαν το μικρό Παρίσι, και όχι στο μέλλον οι γεννηθέντες μέχρι και του 1942 και σχεδόν μόνο αγόρια πήγαιναν στο γυμνάσιο έμεναν στο ενοίκιο στην Αρναία και ερχόταν στο χωρίο με τα πόδια Σαββατοκύριακο τροβαδιάζονταν και πίσω στη Αρναία. Ελάχιστοι οι σπουδαγμένοι από το χωρίο. Οι γεννηθέντες 1943 πήγαιναν στην Αρναία με ποδήλατα από 54 παιδιά μόνο ο Τάκης Γκαγκάνης πήγε πανεπιστήμιο ο Κωνσταντίνος Δημ Τζιουρτζιούμης & Μπογας Δημ. Γεώργιος και Νίκος Δημ Τσιουλίδης πήγαμε τεχνική σχολή Θεσσαλονίκη αν ξεχνώ κάποιον μπορεί να κάνη παρατηρήσει να το συμπληρώσουμε. Μετά μπήκαν στη ζωή του χωριού και τα γράμματα γιατροί δικηγόροι καθηγείται δάσκαλοι κλπ. Άλλα και σήμερα οι σπουδαγμένε δεν είδα να κάνουν κάτι για το χωριό συλλογικά. Η δική μου γενιά και η προηγούμενες αποτύχαμε τέλος. Εσείς οι νέοι πάρτε συλλογικά την τύχη του χωριού στα χέρια σας και όχι μεμονωμένα.
Σχόλιο 1 Στο χωριό μας δεν είχαμε ποτέ αστυνομία σε μια πανήγυρη στο καφενείου Σιώκου πάνω στο γλέντι ένας χωροφύλακας έκανε κόρτε σε μια Παλαιοχωρινιά ο ερωτευμένος με τα μάτια Παλαιοχωρινός και η παρέα του τον πήραν μυρουδιά, κάνουν στα ψέματα καυγά και το όργανο μπήκε στη μέση μην ξεχνάμε και την εποχή εδώ αρχή βγαίνουν από το καφενείο βάση σχεδίου στο κατόπι και το όργανο ο ερωτευμένος και ο φίλος του τον αρπάζουν το ρίχνουν κάτω παίρνει ο καθένας από ένα πόδι και τον έσερναν στο καλντερίμι ο τότε υπόνομος κατέληγε στου Χαλκιά πηγαίνοντας για τα λιβάδια πήγαν και τον πέταξαν στον υπόνομο ο χωροφύλακας ποτέ δεν πάτησε πλέων το πόδι του στο χωριό σήμερα κάποιος από τα παλικάρια είναι εν ζωή.
Φώτο fb Μπογας Γεώργιος εικονίζονται ->1950 Μπογάς Δημ. Αθανάσιος στο καφενείο Μανασσή Ζέρβα φωτεινή (σχόλιο 2 )
Σχόλιο 2 όπως βλέπεις φωτεινή οι κολόνες στο καφενείο Μανασσή Ζέρβα το 1950 ήταν εκεί ο Κάσσανδρος το κρεοπωλείο το άνοιξε πολύ αργότερα θα αναρτήσω Φώτο έως τότε ρώτα να μαθαίνεις. Της κολόνες της ξύλισαν νύχτα κάποιοι εθνικόφρονες Παλαιχωρινοί το 1953 για την υποδοχή του Βασιλεία και της Βασίλισσας λυπάμαι που μέσα στη παρέα ήταν και ένας συγγενής. Πίσω από της κολόνες φρέσκος για το καφενείο υπήρχε μια καλύβα του Μανασσή Ζέρβα και ήταν ένας τσαγκάρης από Αρναία την παράγκα τα παλικάρια του χωριού την έριξαν ποιο μπροστά από το 1950 φωτεινή μιχαλιολιάκου Αυτό είναι το κτίριο του Μανασσή Γεωρ. Ζέρβα
Σχόλιο 3 Ο μπαρμπα Μητσιος υγειονομικό μπα το τσιγάρο στο στο στόμα και ο μεζές απίκο. Τότε ούτε παγωνιέρα αλλά ραδιόφωνο ναι με μπαταριά αυτοκινήτου του και απλωμένο 5 μέτρα σύρμα χαλκού για κεραία, και γραμμόφωνο με χουνί, μανιβέλα για κούρδισμα και καρφί ιδικό για βελόνα  ειχε και φρένο Ξέχασα δεν υπήρχε ηλεκτρικο ρεύμα.

Αφήγηση: Μπογας Γεώργιος

Παρασκευή 4 Μαΐου 2018



λεπτομέρεια εστιασμένη σε περιοχή Παλαιοχωρίου

[Χάρτης της Χαλκιδικής], Βιβλιοθήκη Οικονομόπουλου - Δ. Ζερλέντη, 1927(;) 
Συλλογή Αγιορειτικής Χαρτοθήκης, e-Ε/ΑΧ1907
http://athosmaplibrary.blogspot.gr/search?updated-max=2013-08-12T11:50:00%2B03:00&max-results=7&start=35&by-date=false





Οι αδελφές Θεοστώρω Παναϊρλή, Ευδοκία Μακαβού και η Ευδοκία Ράϊκου-Αντωνίου τραγουδάνε το παραδοσιακό τραγούδι του γάμου στο Παλαιοχώρι Χαλκιδικής


Οι εργαζόμενοι στο παστάλιασμα καπνού Παλαιοχωρινοί στο τέλος της δεκαετίας του 1920. Διακρίνονται οι: Βασιλική Σιώκου, Αικατερίνη Θωμά,  Μπηγίνα Παπαθανασίου, Μηλιά Σφουγγάρου, Θεοδώρα Αυγερινού,Μαρία Τσολούφη, Πηνελόπη Παπαργυρίου, Τασιώ Σιώκου, Τασιώ Ράντου, Άννα Παπαργυρίου, Μαρία Βλάχου, Χαρίκλεια Μυλωνά, Τασία Μυλωνά, Γεωργία Μπακατσιάνου, Μαρούδα Θασίτη, Μαρία Μοσχοπούλου,Αικατερίνη Χαρδαβέλα, Γεώργιος Μπακατσιάνος, Αθανάσιος Γκαγκάνης,


******


ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ «ΠΑΣΤΑΛΙΑΣΜΑ»
Καθάριζαν το «μπουντρούμι» το οποίο αν δεν ήταν υγρό έριχναν μέσα λίγο νερό. Εδώ μέσα κατέβαζαν και κρεμούσαν για μερικές ημέρες τα ξερά σαντάλια για να αποκτήσουν την κατάλληλη υγρασία  τα ξερά φύλλα καπνού πριν αρχίσουν να τα πασταλιάζουν. Πήγαιναν για ξύλα στο βουνό, ετοίμαζαν κάρβουνα για το μαγκάλι, και τίναζαν τα μπουριά της σόμπας. Τακτοποιούσαν τα «τσιούλια» και τα σχοινιά για το δέσιμο των δεμάτων, την σακοράφα, τις σιδερένιες πήχες για να πατούν τα «παστάλια», τα «ιστήφια» και τα δέματα. Το «σεντούκι» ήταν και αυτό έτοιμο για να κάνουν τα δέματα.  Τα πρώτα κρύα έπιαναν και ο Χειμώνας ήταν παρόν. Τα τζάκια και οι σόμπες μπουμπούνιζαν. Η κατάλληλη εποχή και περιβάλλον για το παστάλιασμα. Από πολύ πρωί ξυπνούσαν και πάλι, έβγαζαν ένα ένα τα σαντάλια από το μπουντρούμι κι άρχιζαν το παστάλιασμα. Αυτή η δουλειά ήταν η πιο ξεκούραστη. «Δλιά κάτ΄ απ΄ τ΄ κυραμίδα μη τ΄ φουβάση» έλεγαν. Μαζεμένος όλος ο ταϊφάς στον ζεστό «οντά» παστάλιαζαν όλη την ημέρα και διηγούνταν οι παππούδες ατέλειωτες ιστορίες και παραμύθια από τα περασμένα. Εικόνες και θύμισες αξέχαστες. Πασταλίαζοντας φύλλο – φύλλο τον καπνό ξεχώριζαν τα καλά φύλλα από τα χαλασμένα και τα τελείως άχρηστα τα έκαιγαν βγάζοντας «ντουμάνι» μεγάλο. Η καλή ποιότητα ήταν το «μαξούλι» και τα άλλα η «σαράπα». Συγχρόνως ο πιο έμπειρος καθόταν στο σεντούκι και τοποθετούσε ένα – ένα τα παστάλια μέσα, κάνοντάς τα δέμα. Έπρεπε τα παστάλια που δεν ήταν καλά να τα μοιράσει μέσα στο δέμα με μαεστρία, ώστε όταν περνούσαν και τα έβλεπαν για να τα εκτιμήσουν οι έμποροι, να μην τα ανακαλύπτουν και να τα βαθμολογούν καλύτερα. Μόλις έφταναν στο επιθυμητό ύψος τα πατούσε πιέζοντάς τα με την μακριά πήχη, έβγαζε το δέμα και αφού το έδενε γερά με την σακοράφα και το σχοινί γύρω από το τυλιγμένο «τσιούλι» το μετέφερε στην αποθήκη.

Περισσότερα για τις διαδικασίες καλλιέργειας - επεξεργασίας - αποθήκευσης καπνού στο Μουσείο Καπνού στην Πεντάπολη Σερρών 



Θαλασούδα
Το Παλαιοχώρι Χαλκιδικής δεν έχει παραλίες αλλά μόνο πλαζ… 
Κάποια κύρια το κινητό είχε πρόβλημα έβγαλε φωτογραφία στην Θεσσαλονίκη και το κινητό έγραψε παραλία Παλαιοχώρι πρόσεξε το κινητό κυρία Βάγια!
Παραλία έχει το Παλαιοχώρι Μήλου. Ευχαριστώ τον κύριο πρωθυπουργό Τσίπρα που έκανε δώρο ακόμα μια παραλία στο Παλαιοχώρι την παραλία Παλαιοχώρι Μυτιλήνης. Η παραλία Παλαιοχώρι Λέσβου η όποια βρίσκεται 6 χιλιόμετρα από το Πλωμάρι, στο Παλαιοχώρι Λέσβου την δεκαετία 90 στο δημοτικό η δασκάλα ήταν από το χωρίο μας.
Γούβες
Μπάρες = γούβες ( Μικρές λίμνες ) και ο Χαβρίας. Στο Παλαιοχώρι Χαλκιδικής μέχρι και την δεκαετία 50 υπήρχαν πολλά νερά τρεχούμενα και στάσιμα. Τα στάσιμα Μπάρες ήταν η μικρή και η μεγάλη μπάρα μπουρτουφ . Η μπάρα με άγρια καλάμια μετά τα εβραϊκά λιβάδια αριστερά από το δρόμο προς Αρναία από αυτή μάζευαν βδέλλες και της βάζαμε στα μουλάρια που είχαν κατεβάσει αίματα, πρηζόταν τα πόδια των ζωών τοποθετούσαν της βδέλλες πίναμε το αίμα και τα ζώα γινόταν καλά. Προς το Νιοχώρι ήταν του Μακαβού η γούβα. Και ποιο κάτω από τον Αι Θανάση η γούβα του Θασίτη στεκούμενα νερά ζεστά το καλοκαίρι ήταν η πλαζ του χωριού. Τα αγόρια χωρίς ρούχα (τσιτσίδι) δεν υπήρχαν μαγιό κάναμε μπάνιο το μέγα πρόβλημα ήταν ο αγροφύλακας Θασίτης. Χωρίς να τον περνούμε χαμπάρι έρχονταν και έπαιρνε τα ρούχα και τα πήγαινε στην πλατεία του χωριού, καθώς ήμασταν γυμνοί τρεπόμασταν να πάμε στο χωριό. Οι γονείς μας μάζευαν τα ρούχα και έρχονταν και μας τα έφερναν υπήρχαν και μερικοί που έδερναν τα παιδιά τους. Ευτυχώς κάποιοι αντέδρασαν ο αγροφύλακας έφαγε μερικές και τέρμα το κλέψιμο.
Γούβες
 Στο Χαβρία υπήρχαν λίγο ποιο κάτω από το καζάνι στα 150 μέτρα προς τον Αι Θανάση η Θαλασσούδα αρκετό βάθος δεν πατώναμε πλατό 5-6 μέτρα και μάκρος περίπου 100 μέτρα τρεχούμενο νερό κρύο αλλά τότε το αίμα μας έβραζε και αυτή που γνώριζαν μπάνιο την προτιμούσαν. Η εναλλακτική με συνδυασμό Ψάρεμα ήταν του Ζέρβα τα πλατάνια με ένα μεγάλο βράχο από τον οποίο κάναμε βουτιές αυτές ήταν οι πλαζ του χωριού. Όταν έγιναν τα αποξηραντικά έργα και η διάνοιξη του Χαβρία όλα αυτά χαθήκαν έκτος από του Ζέρβα τα πλατάνια. Σήμερα όταν βρίσκω ευκαιρία κάνω μια βόλτα αναπολώντας τα παλιά
Μασάλι:
Τα άλογα του Παλαιοχωρίου ήταν μύθος-καλαμπούρι και με στοιχειά είναι πραγματικότητα. Στην προηγούμενη ζωή ένα μικρό κοριτσάκι καθόταν πάνω σε μια ακακία στο καζάνι δεν υπήρχε γέφυρα το ποτάμι σε αυτό το σημείο συμφώνα με της αναδρομές από την προηγούμενη ζωή ήταν επίπεδο άλλα το ιππικό του Μέγα Αλεξάνδρου( Διαδρομή Ολυμπιάδα Νέπωση ) περνώντας από αυτό το σημείο με της οπλές τους αφαίρεσαν το χώμα και έγινε αυτό το τεράστιο θαλάμι ( Καζάνι Βιραγκας ) μετρώντας λιπών τα άλογα έπεσε από την ακακία και δεν πρόλαβε να τα μετρήσει. Αυτό είναι ένα ντοκουμέντο σύμφωνα με της αναδρομές ότι το Παλαιοχώρι υπήρχε και επί Μέγα Αλεξάνδρου. Της έμμηνε όμως στο μυαλό και ακόμα και σήμερα προσπαθεί να μέτρηση Άλογα! Στην δεκαετία 50, ήρθε στο Παλαιοχώρι ο Καθάριος είχε κοπάδι γίδια. Δεν είχε άλογα είχε δυο μουλάρια και ένα κυπριώτικο γκριβου γάιδαρο που έμοιαζε με άλογο καθόταν στο διπλανό σπίτι της μικρής μπέρδεψε τα γίδια με τα άλογα και τώρα που μεγάλωσε ακόμα ψάχνει για Παλαιοχωρινά άλογα. Ο Καθάριος αργότερα μετακόμισε στο σπίτι του Απόστολου Καραθανάση στου Συσιλα την καρύδια. Είχε δυο κορίτσια η μεγάλη ήταν συνομήλικη μου Θωμαή. Τα κορίτσια παντρεύτηκαν στο Παλαιοχώρι. Εσύ ψάξε για άλογα προσεχώς οι καλύβες του χωριού

Από fb Μπογάς Γεώργιος

Οπωροφόρα στο Παλαιοχώρι Χαλκιδικής ..Τα λεγόμενα ξυρκά 
1η Μαϊου έτοιμα τα κεράσια για βρώση, σε δέκα μέρες θα κάνουμε κομπόστα και γλυκό του κουταλιού 


Στα δικά μου παιδικά χρόνια στο χωριό δεν υπήρχαν μανάβικα τα μόνα εποχιακά φρούτα τα έφερναν αγωγιάτες από Μ. Παναγία και τα αντάλλασσαν με προϊόντα του χωριού μας και φώναζαν πχ εδώ τα καλά ροδάκινα ίσια κι ίσια με πατάτες. Τα δε οπωροφόρα δέντρα ελάχιστα, η μόνη σωστή καλλιέργεια ήταν του Διαμαντή Χαλκιά, μηλιές τα όποια μήλα και τα εμπορευόταν. Το κτήμα με περίφραξη και μια μικρή καλύβα κυκλοφορούσε ότι τις φύλαγε μέρα και νύχτα οπότε η δική μου παρέα δεν πλησίαζε το κτήμα το οποίο βρισκόταν στο δρόμο προς Μ. Παναγία , μετά τα υψώματα στα δεξιά του δρόμου προτού φτάσουμε στα Πνικαριά. Άλλα οπωροφόρα ήταν του Μανασσή Ζέρβα στα αριστερά στο δρόμο προς τον Αι Θανάση δαμασκηνιές τσουρακάτα, γαϊδούροδαμάσκηνα, Τα οποία τα κάναμε λιαστά και τα μαγειρεύαμε με το κεφάλι από το γουρούνι τα Θεοφάνια, μια αχλαδιά δανιλούδια και δυο άλλες αχλαδιές με μεγάλα χειμωνιάτικα αχλάδια.

Στο χωριό υπήρχαν σε διάφορα σημεία οπωροφόρα διάσπαρτα καταγραμμένα στο μυαλό μας. Φυσικά υπήρχαν και τα άγρια φρούτα ,Βατόμουρα,(Βατσνα ) Τσάπουρνα Γκάκτσα Αγκόρνιτσα ξνύθρες φράουλες και ζιούνες, Τα οπωροφόρα τα επισκεπτόμασταν τον κατάλληλο καιρό. Αλλά εμείς θα εστιάσουμε την προσοχή μας σε δυο κερασιές στο ποτάμι που ξεκινούσε από την Μάνα και κατέληγε στο Χαβρία ποιο πάνω από το γεφύρι στα Πνικαριά. Αυτό συνέβη προτού γεννηθώ. Η θεια Αναστασία φύλαγε της κερασιές είχε και ένα μικρό μπαξέ που ασχολιόταν όλη την μέρα και το βράδυ πήγαινε στο χωριό το πρωί όμως ανακάλυψε από τα σημάδια ότι έλειπαν κεράσια οπότε αποφάσισε να επισκέπτεται της κερασιές και την νύχτα. Δυο αδέλφια πολύ ζωηρά από το χωρίο μας κατάστρωσαν σχέδιο. Η θεία Αναστασία κάποια νύχτα μόλις έφτασε στο κτήμα με της κερασιές άκουσε φασαρία πάνω στης κερασιές πήγε κάτω από της κερασιές και φώναζε να φύγουν από της κερασιές. Ακολουθεί ησυχία και πάνω από την μια κερασιά ακούγεται μια βροντερή φωνή Μιχαήλ Μιχαήλ . Από την άλλη κερασιά άπαντα μια άλλη φωνή ορίστε Γαβριήλ, και ο Μιχαήλ διατάζει ρίξε πυρ και κατέκαψε την αμαρτωλή, και εκείνη την στιγμή ένας τενεκέ στάχτη και κάρβουνα πέφτει στο κεφάλι της. Η θεία Αναστασία ήταν η τελευταία νυχτερινή επίσκεψη στο κτήμα Τα αδέλφια έκαναν ατελείωτες φάρσες στους χωριανούς μας, το όνομα τους δεν το γνωρίζω Κατσιαμουτης μάλλον είναι παρατσούκλι. Αν γνωρίζει κάποιος το όνομα ας το μάθω και εγώ.
 Από fb Μπογάς Γεώργιος

http://www.bilgeniz.com/masal-nasil-yazilir-masal-plani-nasildir-masal-bolumleri/
Τὸ μασάλι εἶναι λέξι τῆς δημοτικῆς ἀπὸ τὴ βιβλικὴ ἑβραϊκὴ μασάλ (μσλ), πληθυντικὸς μασαλί (μσλι), τὴν ὁποία στὸ βραχυγραφημένο μασοριτικὸ κείμενο οἱ ῥαββῖνοι τῆς τουρκοκρατίας καὶ οἱ σημερινοὶ βιβλικοὶ καθηγηταὶ ὅλων τῶν θεολογικῶν σχολῶν φωνηεντίζουν καὶ διαβάζουν λαθεμένα ὡς μὶσλ - μισλέ. σημαίνει δὲ αὐτὸ ποὺ στὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ λέγεται αἶνος (=παραίνεσις, διδασκάλιο, διδακτικὸ ἀφήγημα). γιὰ παράδειγμα οἱ σήμερα λεγόμενοι ’’Μῦθοι τοῦ Αἰσώπου’’ στὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ λέγονται Αἶνοι τοῦ Αἰσώπου· διότι βέβαια δὲν εἶναι μῦθοι καὶ δὲν ἔχουν καμμία σχέσι μὲ τοὺς μύθους τῆς μυθολογίας. ἡ μετάφρασι ’’Μῦθοι τοῦ Αἰσώπου’’ εἶναι λαθεμένη. τέτοια μασάλια ἔχει ἀρκετὰ καὶ ἡ Βίβλος στὰ βιβλία Κριταὶ Βασιλεῖαι καὶ κυρίως Παροιμίαι (Κρ 9,8-15· Δ’ Βα 14,9 = Β’ Πα 25,18· Πρμ 24,50 = 30,15), καὶ στὰ Εὐαγγέλια τὶς περίφημες παραβολὲς τοῦ Κυρίου. στοὺς Ο’ ἡ λέξι μασὰλ - μασαλὶ μεταφράζεται κυρίως παραβολή, ἀλλὰ καὶ προοίμιον, θρύλημα, παιδεῖαι (=διδασκάλια), παροιμίαι.
    Ἡ λέξι παροιμία σημαίνει ’’παράλληλος δρόμος’’ (οἶμος = δρόμος, Ἡσίοδος, Ἔργ., 290), ’’παράλληλη πορεία σκέψεως’’, ’’παράλληλο νόημα’’, καὶ εἶναι τὸ ἐπιγραμματικὸ διδασκάλιο· σχεδὸν πάντα ἔμμετρο, μονόστιχο ἢ δίστιχο καὶ σπανίως τετράστιχο.
Μελέτες 9 (2010)

*****
μασάλια
Κουτσομπολιά, συζητήσεις χωρίς θέμα, απλά κουβέντα να γίνεται, συνηθίζεται στην Β. Ελλάδα.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
-Πέρνα από δω, είμαστε με την Μαρία και λέμε μασάλια.
https://www.slang.gr/lemma/477-masalia

Δευτέρα 30 Απριλίου 2018


Παλαιοχώρι Χαλκιδικής, 24 Νοεμβρίου 2007.
Αίθουσα τελετών 6θέσιου Δημοτικού Σχολείου.
Εκδήλωση με θέμα: Καζαντζάκης, Ζορμπάς και Μαδεμοχώρια Χαλκιδικής



Εναρκτήρια παρουσίαση: Ρίμπας Αθ. Αστέριος
Ομιλητές της εκδήλωσης:
- κα Αθηνά Βουγιούκα, δρ. Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του πανεπιστημίου του Στρασβούργου
- κος Χαράλαμπος-Δημήτρης Γουνελάς, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του Α.Π.Θ
- κα Γιούλη Ιεραπετριτάκη, ιστορικός – αρχαιολόγος

Παραβρέθηκαν: Ο π΄ρωην υπουργός κ. Πάχτας Αστέριος, ο δήμαρχος Αρναίας κ. Λάζαρος Λαζάρου, ο πρώην δήμαρχος Αρναίας κ. Γιώργος Κατσιαμούρης, ο πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Παλαιοχωρίου κ. Μοσχόπουλος Άγγελος, ο Δ.ντής του Μουσείου Ύσρευσης Θεσσαλονίκης κ Ταμιωλάκης Ιωάννης, ο πρόεδρος και τα μέλη των Φίλων του Εθνολογικού και Λαογραφικού Μουσείου της Θεσσαλονίκης, κάτοικοι του Παλαιοχωρίου

Διοργάνωση: η Διεθνής Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη, το Ε.ΚΕ.ΒΙ, ο Γυναικείος Σύλλογος "Η Αρετούσα" Παλαιοχωρίου και ο Δήμος Αρναίας