tag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post5667123220416318015..comments2024-02-04T14:33:39.827+02:00Comments on Παλαιοχώρι Χαλκιδικής: Το Θεοφύλακτο Κάστρο - ΝέπωσιSTOχASTIShttp://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-41576201042375842292023-01-03T12:09:50.439+02:002023-01-03T12:09:50.439+02:00Στη σημερινή ανάρτηση θα κάνω μια πρώτη νύξη σε έν...Στη σημερινή ανάρτηση θα κάνω μια πρώτη νύξη σε ένα θέμα που μας απασχολεί με τον Περτίνακα πάνω από ένα χρόνο. Πρόκειται για το θέμα της ταυτότητας και διοικητικής λειτουργίας των επαρχιών δυτικά του Νέστου κατά την περίοδο 700-950 και την επισήμανση εκείνων των στοιχείων στα οποία οι περιοχές αυτές διαφέρουν από το λειτουργικό πυρήνα της Ρωμανίας (ρωμαϊκά θέματα Μικρασίας και θέματα Μακεδονίας και Θράκης ανατολικά του Στρυμόνα).<br /><br />https://smerdaleos.wordpress.com/2019/01/07/%ce%b8%ce%b5%cf%83%cf%83%ce%b1%ce%bb%ce%bf%ce%bd%ce%af%ce%ba%ce%b7-904-%ce%bc-%cf%87-%ce%b8%ce%ad%ce%bc%ce%b1-%ce%ae-%cf%88%ce%b5%cf%85%ce%b4%ce%bf%ce%b8%ce%ad%ce%bc%ce%b1/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-11531358698087750982022-12-11T18:06:05.008+02:002022-12-11T18:06:05.008+02:00Ο ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ...Ο ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΒΑΣΙΛΙΚΩΝ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ<br /><br />https://www.researchgate.net/publication/338717750_On_the_Orientation_of_Early_Christian_Churches_in_Halkidiki<br /><br />και <br />chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://maajournal.com/Issues/2018/Vol18-4/16_Dallas%2018(4).pdf?fbclid=IwAR2nlSLBZAlPPo8z3uKgH-kxaOgoZPshcreS609PylCEdbVeRBNm3kqRlgw<br /><br /><br />Θέμης Ντάλλας, Χρυσόστομος Αποστόλου Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο ΘεσσαλίαςSTOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-83800858915902778872022-11-13T22:06:27.899+02:002022-11-13T22:06:27.899+02:00Κατά την άποψη μου (εκδοχή) το Λιαρίγκοβη,
ως Τοπω...Κατά την άποψη μου (εκδοχή) το Λιαρίγκοβη,<br />ως Τοπωνύμιο/Μετόχιον στα Βυζαντινά Δίκαια του Παλαιοχωρίου και μεταγενέστερα,<br />σημαίνει «Ιλαρίωνα Ζώα»,<br />όπου ο Ιλαρίωνας είναι ο συγγενής (Nepos, Νέπωσι ;) του Αυτοκράτορα Αλεξίου Ά του Κομνηνού, Ηγούμενος της Μονής Κωνσταμονίτου και το 1098 μ. Χ. είναι Πρώτος του Αγίου Όρους. <br /><br />/*/<br /><br />"Η ιεραρχία εισήχθη ήδη το 1081 και στηρίχθηκε στον τίτλο του σεβαστού, που με τις πολυάριθμες παραλλαγές του απονεμήθηκε στους βασιλικούς εξ αίματος και εξ αγχιστείας συγγενείς. Το σημαντικότερο αποτέλεσμα της είναι ότι δημιούργησε μία κοινωνική ιεραρχία που στηριζόταν στην συγγένεια με τον ίδιο τον αυτοκράτορα. Οι όμαιμοι του αυτοκράτορα στο εξής βρίσκονταν σε υψηλότερη θέση έναντι των υπολοίπων αριστοκρατών, ανεξαιρέτως αξιώματος, και οι βασιλικοί συγγενείς μονοπώλησαν τα ανώτερα αξιώματα, ιδιαιτέρως τα στρατιωτικά."<br />Αλέξιος Α΄Κομνηνός<br />https://www.palaiochori.gr/2022/11/blog-post_44.html<br /><br />/*/<br />STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-48125949172021864892022-10-19T12:53:48.790+03:002022-10-19T12:53:48.790+03:00ΜΟΥΖΑΣ ?
Διαβάζω :
4. Το χωριό «του Κοντογρίκου»...ΜΟΥΖΑΣ ?<br /><br />Διαβάζω :<br /><br />4. Το χωριό «του Κοντογρίκου»<br />Βορείως της Ιερισσού αναφέρεται ένα χωριό «τοῦ Κοντογρίκου». Το όνομα του χωριού είναι υβριδικό επώνυμο-παρατσούκλι στην γενική (ὁ Κοντόγρικος > τοῦ Κοντογρίκου) που έχει σχηματιστεί με το ελληνικό επίθετος «κοντός» και το σλαβικό εξώνυμο grĭkŭ = «Γραικός» (= ελληνόφωνος). Με άλλα λόγια, ο «Κοντόγρικος» ήταν κάποιος κοντός ελληνόφωνος που ζούσε σε δίγλωσσο περιβάλλον, απ΄όπου απέκτησε το υβριδικό παρατσούκλι «κοντός Γρικός» (βλ. ΓΡΙΚΟΙ, ΓΡΙΚΙΣΤΙ στην πρωτοβουλγαρική επιγραφή Τσαταλάρ). Διαβάστε/ακούστε εδώ τον Franco Crevatin για το πως προκύπτουν αυτά τα παρατσούκλια.<br /><br />https://smerdaleos.wordpress.com/2020/11/10/%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%83%CE%BB%CE%B1%CE%B2%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%84%CE%BF%CF%80%CF%89%CE%BD%CF%8D%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%80%CE%AD%CF%81%CE%B9%CE%BE-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B9%CE%B5/comment-page-1/STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-68485790504416374042022-09-13T06:06:46.706+03:002022-09-13T06:06:46.706+03:00Έχω βάσιμες ενδείξεις
(μια αόρατη δύναμη επιμένει...Έχω βάσιμες ενδείξεις <br />(μια αόρατη δύναμη επιμένει να με οδηγεί) <br />ότι στον 13ο-14ο αιω. μ.Χ.<br />το <br />"Καπετανίκειο (Α)ραβενικείας" <br />(αναφέρεται στα Acta Iviron) <br />με έδρα το<br />"Καστέλιον της (Α)ραβενικαίας" <br />(αναφέρεται στα Actes de Docheiariou)<br />είναι το ένα και το αυτό με το ... <br />Καστέλι #Παλαιοχώρι στην θέση "Νέπωσι"<br />και τα πέριξ αυτού "δίκαια" με ευθεία αναφορά σε .. Nepos. <br />"«Επεί προευεργέτησεν η βασιλεία μου τη σεβασμία βασιλική μονή των τιμίων ασωμάτων, αύλων και επουρανίων αρχαγγέλλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και επικεκλημένη του Δοχειαρίου δια προγενεστέρου χρυσοβούλου της βασιλείας μου το χωρίον του Βερνάρον περί τας Σέρρας και περί την Σλάνιτζαν χωρίον την Σφέστιανην, δια γουν αναγκαίας τινας δουλείας της βασιλείας μου αφηρέθησαν εξ αυτής της σεβασμίας «μονής» τα τοιαύτα χωρία και αντ’ αυτά δωρείται και ευεργετεί η βασιλεία μου την ρηθείσαν σεβασμίαν μονήν του Δοχειαρίου το καστέλλιο την Ραβενίκαιαν συν του εκείσε πύργου και των ευρισκομένων παροίκων και ελευθέρων αμπελίων και χωραφίων, και μεθ’ ων έχει δικαίων και προνομίων, και πάσης της νομής της περιοχής αυτού, και απολύει τον παρόντα χρυσόβουλον λόγον της βασιλείας μου.<br />Όθεν και τη ισχύι και δυνάμει του παρόντος χρυσοβούλου λόγου της βασιλείας μου καθέξει μεν και νεμηθήσεται η τοιαύτη σεβασμία «μονή» των τιμίων αρχαγγέλων επουρανίων και νοερών δυνάμεων Μιχαήλ και Γαβριήλ και επικεκλημένη του Δοχειαρίου το ρηθέν καστέλλιον, την Αραβενίκαιαν, μετά του εκείσε πύργου και των ανθρώπων και πάσης της νομής και περιοχής αυτού ανενοχλήτως, αναποσπάστως και αναφαιρέτως και εκτός βάρους τινος και πάσης επηρείας δημοσιακής και συζητήσεως, και ούτε ζευγαριτίκιον ή διμόδαιον ή μιτάτον απαιτηθήσεται ποτε εξ αυτής δη της Αραβενικαίας, ούτε μη καστροκτησία ή αγγαρία ή άλλη τις επήρεια τε και δόσις, αλλ’ ως τω Θεώ αφιερωμένα διατηρώνται ανέπαφα, απάτητα, και ακαταδούλωτα.<br /> Τούτου γαρ χάριν εγένετο και παρών χρυσόβουλος Λόγος της βασιλείας μου και απελύθη τη διαληφθείση μονή κατά μήνα Μάρτιον της νυν τρεχούσης ινδ(ικτιώνος) β΄, του εξακισχιλιοστού οκτακοσιοστού πεντηκοστού εβδόμου έτους εν ω και το ημέτερον ευσεβές και θεοπρόβλητον υπεσημήνατο κράτος.<br />ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΤΩ ΘΕΩ ΠΙΣΤΟΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΩΡ ΣΕΡΒΙΑΣ ΚΑΙ ΡΩΜΑΝΙΑΣ"<br />STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-54818345206590249692022-09-13T04:24:54.833+03:002022-09-13T04:24:54.833+03:00Σύντομη Ιστορία της Θεσσαλονίκης
http://www.ekbmm...Σύντομη Ιστορία της Θεσσαλονίκης<br /><br />http://www.ekbmmdb.gr/annakom/Display?xml=AP2320.xml&xsl=layout_olkas.xsl&id=7&type=AP&language=grSTOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-59527941934245182942022-09-13T04:22:08.960+03:002022-09-13T04:22:08.960+03:00Η Θεσσαλονίκη έπεσε στις 29 Μαρτίου 1430. Ο Μουράτ...Η Θεσσαλονίκη έπεσε στις 29 Μαρτίου 1430. Ο Μουράτ Β’ εξετίμησε αρκετά την πολύτιμη συνεργασία των καλόγερων, δίνοντας προνόμια στο μοναστήρι που ονομάστηκε και «Τσαούς Μοναστήρ» (παρεμπιπτόντως αξίζει ν’ αναφερθεί ότι η μονή χτίστηκε τον 14ο αιώνα πάνω σε ερείπια καταστραμμένου -απ’ τους χριστιανούς- αρχαιοελληνικού ναού), εξαιτίας της φρουράς (τσαούσηδες) που διέθεσε ο σουλτάνος για την προστασία των μοναχών. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, «τσαούσηδες» ορίζονταν από τον σουλτάνο, κάποιοι απ’ τους ίδιους τους καλόγερους για λογαριασμό των Τούρκων αξιωματικών, εξασφαλίζοντας έτσι την προστασία του μοναστηριού, με την δύναμη που έδινε ο οθωμανικός στρατιωτικός βαθμός.<br /><br />Σύμφωνα τέλος και με τον ιστορικό Παύλο Καρολίδη («Ιστορία του ελληνικού έθνους» του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου), το στρατόπεδο του Μουράτ Β’, επισκέφθηκαν εκείνες τις ημέρες και οι καλόγεροι του Αγίου Όρους, προκειμένου να δηλώσουν υποταγή και να διασφαλίσουν κι αυτοί τα προνόμιά τους, διακρίνοντας την επικείμενη επικράτηση των Τούρκων: «Διαρκούσης της πολιορκίας της Θεσσαλονίκης ή μικρόν μετά την άλωσιν της πόλεως ταύτης ενεμφανίσθησαν εν τω στρατοπέδω του Μουράτ Β’ απεσταλμένοι των ιερών μονών του αγιωνύμου όρους Άθω και προσήνεγκον αυτώ την υποταγήν της ιερατικής αυτών πολιτείας. Ο Οθωμανός μονάρχης ευμενώς εδέξατο τους απεσταλμένους και ανεγνώρισε και επεκύρωσε πάντα τα δικαιώματα και προνόμια, ων απέλαυεν η ιερά πολιτεία επί των Ελλήνων αυτοκρατόρων».<br /><br />https://www.pare-dose.net/3669?print=printSTOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-84527503605087272322022-09-13T04:09:55.822+03:002022-09-13T04:09:55.822+03:00σελ 89
chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladd...σελ 89<br /><br /><br /><br />chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://ia801706.us.archive.org/10/items/cfhb-11.1-nicetae-choniatae-historia/CFHB%2028_%20Constantine%20VII_Three%20treatises%20on%20imperial%20military%20expeditions.pdfSTOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-1176150483448602872022-09-13T03:55:51.603+03:002022-09-13T03:55:51.603+03:00https://greekdownloads.wordpress.com/category/%CE%...https://greekdownloads.wordpress.com/category/%CE%B5%CE%BA%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%B9%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF/corpus-fontium-historiae-byzantinae-cfhb/STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-61468581768957917212022-09-13T03:50:47.563+03:002022-09-13T03:50:47.563+03:00Εις την άλωσιν της Θεσσαλονίκης
904
Ιωάννης Καμιν...Εις την άλωσιν της Θεσσαλονίκης <br />904<br />Ιωάννης Καμινιάτης<br />chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://medusa.libver.gr/jspui/bitstream/123/1447/1/GRVER_000000000000000729.pdfSTOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-44535837794441175502022-09-13T03:35:10.245+03:002022-09-13T03:35:10.245+03:00Μία μακρά ειρηνική περίοδος μετέτρεψε τη Μακεδονία...Μία μακρά ειρηνική περίοδος μετέτρεψε τη Μακεδονία σε βασικό πυρήνα της αυτοκρατορίας. Στα τέλη του 8ου αιώνα η πόλη υπήρξε κέντρο του βαλκανικού χώρου και δεύτερο διοικητικό κέντρο της αυτοκρατορίας. Το λιμάνι της έσφυζε από ζωή. Η θέση της πάνω στον κύριο και ασφαλή οδικό άξονα Ανατολής – Δύσης και η πολυσύχναστη εμπορική οδός ως το Βελιγράδι κι από εκεί, μέσω του πλωτού Δούναβη, ως τον Εύξεινο, τη μετέτρεψε σε παράδεισο του εμπορίου. Τα εργοστάσια σιδήρου, κασσίτερου, χαλκού και μόλυβδου της έφερναν πλούτη. Το πιο συνηθισμένο ύφασμα των ρούχων, που φορούσαν οι Θεσσαλονικιοί, ήταν το μετάξι, γράφει ο Ιωάννης Καμινιάτης (*3). Ονομαστά σχολεία συγκέντρωναν το άνθος της νεολαίας από όλη τη χώρα.STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-47638089595632493732022-09-13T03:34:06.501+03:002022-09-13T03:34:06.501+03:00Οι θεσσαλονικείς το πρωί της 2ας Ιουλίου του 904 μ...Οι θεσσαλονικείς το πρωί της 2ας Ιουλίου του 904 μ.Χ. αντιλήφθηκαν την παρουσία των 54 πειρατικών πλοίων με πλήρωμα 200 πειρατές το καθένα (περίπου 10.000 πολεμιστές) κυρίως από την Αίγυπτο και το Σουδάν, με αρχηγό τους τον Λέοντα Τριπολίτη. Ο στόλος των Σαρακηνών εμφανίσθηκε στην είσοδο του Θερμαϊκού και αγκυροβόλησε στο μικρό λιμανάκι που λεγόταν Κελλάριον (*4).<br /><br /><br />https://elinis.gr/%CE%B7-%CE%B1%CE%BB%CF%89%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CE%B8%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B7%CF%83-%CF%84%CE%BF-904-%CE%BC-%CF%87-%CE%B1%CF%80%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85/STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-10664761348033863602021-12-12T15:08:53.454+02:002021-12-12T15:08:53.454+02:00Το Ποντιακό τουρσί
Τα «στύπα» ως λέξη προέρχεται α...Το Ποντιακό τουρσί<br />Τα «στύπα» ως λέξη προέρχεται από την αρχαία λέξη «στυφά» που σημαίνει το ξινό / στυφό. Η λέξη τουρσί που χρησιμοποιείται περισσότερο στην νεοελληνική και είναι η αντίστοιχη του «στύπα», είναι τουρκικής προελεύσεως.STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.com