tag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post5148981255966389772..comments2024-02-04T14:33:39.827+02:00Comments on Παλαιοχώρι Χαλκιδικής: Τ΄ Χαλκού Τ΄ Αλώνι (3η μέρα της Διακαινησίμου)STOχASTIShttp://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-20329051522203019662023-04-06T00:41:19.238+03:002023-04-06T00:41:19.238+03:00* Η φιλανθρωπία στα χρόνια του Βυζαντίου. Όριζαν ω...* Η φιλανθρωπία στα χρόνια του Βυζαντίου. Όριζαν ως κληρονόμο τον Χριστό για να σώσουν τη ψυχή τους. Πως γίνονταν οι έρανοι για την απελευθέρωση αιχμαλώτων...<br />Τα μέταλλα δεν είναι για όλους πολύτιμα<br />Στο Βυζάντιο οι εγκληματίες συνήθως καταδικάζονταν σε πρόσκαιρη ή μόνιμη εξορία, σε περιορισμό σε κάποιο νησί ή στέλνονταν να εργάζονται στα μεταλλεία, όπου οι συνθήκες ήταν σκληρές. Όμως και γι’ αυτούς υπήρχε συχνά πρόνοια εκ μέρους των ευσεβών χριστιανών, οι οποίοι όχι μόνο επισκέπτονταν τους καταδίκους, αλλά και πολλές φορές έδιναν χρήματα στους δεσμοφύλακες για να τους συμπεριφέρονται με επιείκεια. Ο ίδιος ο Χρυσόστομος παρακινούσε τους πιστούς να δίνουν χρήματα για την απελευθέρωση των αιχμαλώτων και όσων εργάζονταν στα μεταλλεία.<br />Στο Βυζάντιο, ο εορτασμός ήταν λαμπρός και μεγαλοπρεπής. Ο αυτοκράτωρ καλούσε σε γεύμα τους φτωχούς, ενώ την Πέμπτη της Διακαινησίμου εδέχετο τον κλήρο και πρόσφερε γεύμα στον Πατριάρχη. Επίσης, τις μέρες αυτές ο ανώτατος άρχων απέλυε από τις φυλακές τους κατάδικους για ελαφρά εγκλήματα.<br />https://www.palaiochori.gr/2022/12/blog-post_22.html...<br />✅'Πέρα σε ΄κείνο το βουνό Σύρμου μ΄ μαλαματένιο μου<br />πέρα σε ΄κείνο το βουνό άιντε παιδιά μου γυαλό γυαλό"<br />Σύρμα 👇STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-33423239129874587232023-04-06T00:29:08.886+03:002023-04-06T00:29:08.886+03:00Σύρμα = Φυλακή
http://georgakas.lit.auth.gr/dict...Σύρμα = Φυλακή <br /><br />http://georgakas.lit.auth.gr/dictionaries/index.php?option=com_chronoforms5&chronoform=ShowLima&limaID=15269STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-6823073563576491662022-12-26T00:57:48.192+02:002022-12-26T00:57:48.192+02:00Την Τρίτη της Διακαινησίμου,(Πάσχα) γίνεται η περ...Την Τρίτη της Διακαινησίμου,(Πάσχα) γίνεται η περιφορά των εικόνων στα σπίτια της κάθε ενορίας, ένα κατάλοιπο παλιάς λατρευτικής παράδοσης που τις ήθελε να φτάνουν μέχρι τα απόμακρα χωράφια για να ζητηθεί η εύνοια του Θεού στην καλλιεργημένη γη με τις αναγκαίες βροχές.<br /><br />πάτμος<br /><br />στο Αγιο όρος επίσης λιτανεία εικονίσματα ή σημαντικές εικόνεςSTOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-69845508986413182922022-12-05T18:48:05.564+02:002022-12-05T18:48:05.564+02:00σελ 24
μετά την θρυλούμενη καταστροφή της Μονής Κ...σελ 24<br />μετά την θρυλούμενη καταστροφή της Μονής Κωνσταμονίτου από τον Ιουλιανό τον Παραβλατη ο επίσκοπος Ιερισσού Μακάριος επανάκτησε το ναό του Αγίου Στεφάνου στο όνομα του οποίου τιμάται η μονή.<br />Ο Μακάριος πέθανε στα χρόνια του Αρκαδίου 395-408 μ.Χ.<br /><br />Παπάγγελος, Ιωακείμ (2000, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)), Η Σιθωνία κατά τους βυζαντινούς χρόνους: ιστορία - μνημεία - τοπογραφίαSTOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-54113423448783413632022-12-05T05:42:15.704+02:002022-12-05T05:42:15.704+02:00Διακαινήσιμος η [δiakenísimos] Ο36 : η εβδομάδα με...Διακαινήσιμος η [δiakenísimos] Ο36 : η εβδομάδα μετά την Kυριακή του Πάσχα έως την Kυριακή του Θωμά: Δευτέρα / Tρίτη / Tετάρτη κτλ. / η εβδομάδα της Διακαινησίμου, του Πάσχα. [λόγ. < μσν. ή ελνστ. διακαινήσιμος (σφαλερή ορθογρ.) < διακαινισ- (*διακαινίζω) -ιμος, *διακαινίζω < δια- ελνστ. καινίζω `ανανεώνω πνευματικά΄, αρχ. σημ.: `κάνω καινούριο ή παράξενο΄]<br /><br />https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?page=14&lq=%CE%B4%CE%B9%CE%AC&dq=STOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-91400719848132470342022-12-05T04:47:33.492+02:002022-12-05T04:47:33.492+02:00Από τη Συκιά ο Καρατάσος παραδίδει γραπτή δήλωση μ...Από τη Συκιά ο Καρατάσος παραδίδει γραπτή δήλωση με ημερομηνία 8 Απριλίου (Μεγάλη Πέμπτη) στον Αιγυπτιώτη Έλληνα υγειονομικό υπάλληλο Αλεξανδρίδη, με την οποία βεβαιώνει ότι τον έπαψε από τα καθήκοντα του και ότι είναι ελεύθερος να φύγει με την οικογένεια του, όπου επιθυμεί. Αντίγραφο της δήλωσης αυτής στέλνει ο Αυστριακός πρόξενος στην κυβέρνηση του:<br /><br />Decleration<br /><br />Le porteur du présent Najip Alexandrides ( Misirli) était employé sanitaire à Sykia, et comme Γ Autorité Ottomane a été abolie dès que le drapeau de la liberté de Macédoine a été arboré, cet employé a dû nécessairement aussi cesser d’exercer ses fonctions, et il est libre d’aller avec sa femme où bon lui semble. Le sus-nommé a été dévalisé par les habitants avant mon arrivée.<br /><br />Sykia le 8 Avril 1854 Le général en Chef<br />de la Macédoine<br /><br />Signé: D. Tzamis CaratassosSTOχASTIShttps://www.blogger.com/profile/12012225421819239123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-10039994309497660562021-01-02T04:43:10.950+02:002021-01-02T04:43:10.950+02:00Ένα σπινθηροβόλο διήγημα άγνωστου συγγραφέα αφηγεί...Ένα σπινθηροβόλο διήγημα άγνωστου συγγραφέα αφηγείται τη ζωή ενός επιτυχημένου Έλληνα εμπόρου, από την Αρναία (Λαρίγκοβα) μετά την Επανάσταση, στο Λονδίνο της βικτωριανής εποχής. Υπήρξε πράγματι ο ατίθασος ήρωας και βάση αλήθειας στις περιπέτειές του; Και κυρίως, ποιός και γιατί έγραψε αυτή την ανατρεπτική ιστορία που δεν χαρίζεται σε κανέναν, ούτε καν στον ήρωά της;<br /><br />Ελένη Στούμπου-Κατσαμούρη<br />ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΡΙΓΚΟΒΑ ΣΤΟ ΧΑΪΝΤ ΠΑΡΚ<br />σ. 30-31<br /><br />β) Ο κακόφημος Χολομώντας<br /><br />Κοντά στην πραγματικότητα θα πρέπει να θεωρήσουμε τις περιγραφές των ληστών από το συγγραφέα, αν και αυτές θα μπορούσαν να ισχύουν για τις περισσότερες ορεινές επαρχίες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπως και για το Ελληνικό Βασίλειο. Η ληστεία δεν έπαψε να ανθεί στο Χολομώντα σε όλη τη διάρκεια του 19ου αι., ενώ οι περιηγητές αναφέρονται επανειλημμένα στην ανάγκη φρουράς για το πέρασμά του. Κοινή φαίνεται η πεποίθηση για συνεργασία μεταξύ ληστών και ντόπιων . Ο Hunt (1801) μισθώνει στην Αρναία «γερή φρουρά από Αλβανούς για να προστατεύουν την παρέα από κλέφτες, που όπως ισχυρίστηκαν, λυμαίνονταν τα γειτονικά δάση» . Ο Röser (1834) και η συνοδεία του, κατευθυνόμενοι προς την Αρναία, ούτε ρώτησαν για τους κλέφτες, ούτε πήραν φρουρά γιατί, όπως σημειώνει, ασφαλώς όχι χωρίς υπερβολή, «στα χωριά της περιοχής, οι κάτοικοι ή ήταν κλέφτες ή συνεργάζονταν μαζί τους» . Ακολουθούν τη συμβουλή ενός μαγαζάτορα που προσκολλήθηκε σ’ αυτούς από το Άγιον Όρος, γιό κλέφτη, να προπορεύονται με τα όπλα στα χέρια και να μη μιλούν για να μην προδοθούν ότι είναι ξένοι. Ανασαίνουν με ανακούφιση, όταν πλησιάζουν προς τη Γαλάτιστα, που το μέρος θεωρούνταν πια ασφαλές. Λίγα χρόνια αργότερα ο Griesenbach (1839) επιστρέφοντας από το Άγιον Όρος στη Θεσσαλονίκη παίρνει τον «κακόφημο» δρόμο του Χολομώντα κι όχι τον πιο πολυσύχναστο από τις λίμνες, γιατί είχαν εμφανιστεί εκεί ληστές και στρατιώτες τους καταδίωκαν. Στην Αρναία έμαθαν για χτυπήματα ληστών, αλλά διέσχισαν το Χολομώντα ανενόχλητοι, με ισχυρή φρουρά. Ο συγγραφέας συστήνει στους ταξιδιώτες να αλλάζουν συχνά δρομολόγιο και να ταξιδεύουν με ένοπλη συντροφιά, ή με προστασία φρουράς καθώς, «ληστές και φρουροί συνεννοούνται και δεν επιτίθενται αν δεν κινδυνεύσει η ζωή τους».<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-895223579622572362.post-37022885875455221862021-01-02T04:42:22.784+02:002021-01-02T04:42:22.784+02:00Ένα σπινθηροβόλο διήγημα άγνωστου συγγραφέα αφηγεί...Ένα σπινθηροβόλο διήγημα άγνωστου συγγραφέα αφηγείται τη ζωή ενός επιτυχημένου Έλληνα εμπόρου, από την Αρναία (Λαρίγκοβα) μετά την Επανάσταση, στο Λονδίνο της βικτωριανής εποχής. Υπήρξε πράγματι ο ατίθασος ήρωας και βάση αλήθειας στις περιπέτειές του; Και κυρίως, ποιός και γιατί έγραψε αυτή την ανατρεπτική ιστορία που δεν χαρίζεται σε κανέναν, ούτε καν στον ήρωά της;<br /><br />Ελένη Στούμπου-Κατσαμούρη<br />ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΡΙΓΚΟΒΑ ΣΤΟ ΧΑΪΝΤ ΠΑΡΚ<br />σ. 30-31<br /><br />β) Ο κακόφημος Χολομώντας<br /><br />Κοντά στην πραγματικότητα θα πρέπει να θεωρήσουμε τις περιγραφές των ληστών από το συγγραφέα, αν και αυτές θα μπορούσαν να ισχύουν για τις περισσότερες ορεινές επαρχίες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπως και για το Ελληνικό Βασίλειο. Η ληστεία δεν έπαψε να ανθεί στο Χολομώντα σε όλη τη διάρκεια του 19ου αι., ενώ οι περιηγητές αναφέρονται επανειλημμένα στην ανάγκη φρουράς για το πέρασμά του. Κοινή φαίνεται η πεποίθηση για συνεργασία μεταξύ ληστών και ντόπιων . Ο Hunt (1801) μισθώνει στην Αρναία «γερή φρουρά από Αλβανούς για να προστατεύουν την παρέα από κλέφτες, που όπως ισχυρίστηκαν, λυμαίνονταν τα γειτονικά δάση» . Ο Röser (1834) και η συνοδεία του, κατευθυνόμενοι προς την Αρναία, ούτε ρώτησαν για τους κλέφτες, ούτε πήραν φρουρά γιατί, όπως σημειώνει, ασφαλώς όχι χωρίς υπερβολή, «στα χωριά της περιοχής, οι κάτοικοι ή ήταν κλέφτες ή συνεργάζονταν μαζί τους» . Ακολουθούν τη συμβουλή ενός μαγαζάτορα που προσκολλήθηκε σ’ αυτούς από το Άγιον Όρος, γιό κλέφτη, να προπορεύονται με τα όπλα στα χέρια και να μη μιλούν για να μην προδοθούν ότι είναι ξένοι. Ανασαίνουν με ανακούφιση, όταν πλησιάζουν προς τη Γαλάτιστα, που το μέρος θεωρούνταν πια ασφαλές. Λίγα χρόνια αργότερα ο Griesenbach (1839) επιστρέφοντας από το Άγιον Όρος στη Θεσσαλονίκη παίρνει τον «κακόφημο» δρόμο του Χολομώντα κι όχι τον πιο πολυσύχναστο από τις λίμνες, γιατί είχαν εμφανιστεί εκεί ληστές και στρατιώτες τους καταδίωκαν. Στην Αρναία έμαθαν για χτυπήματα ληστών, αλλά διέσχισαν το Χολομώντα ανενόχλητοι, με ισχυρή φρουρά. Ο συγγραφέας συστήνει στους ταξιδιώτες να αλλάζουν συχνά δρομολόγιο και να ταξιδεύουν με ένοπλη συντροφιά, ή με προστασία φρουράς καθώς, «ληστές και φρουροί συνεννοούνται και δεν επιτίθενται αν δεν κινδυνεύσει η ζωή τους».<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com